Terecht bepleiten de vier grote steden bij minister Harbers strengere regels voor fatbikes. Ze willen meer controle, een kentekenplicht en deze elektrische fiets met dikke banden verbannen naar de rijbaan. Vooral pubers met een fatbike zijn vaak een gevaar op de weg, schrijft Gerlof Leistra.
Een opgevoerde fatbike is voor pubers als een scheermes in de hand van een kind. De baby-Harley Davidson onder de elektrische fietsen – dikke banden en een brommerzadel – is veelal opgevoerd boven de toegestane snelheid van 25 kilometer per uur. Met hun onbezonnen en vaak asociale gedrag vormen vooral jonge fatbikers een gevaar voor andere weggebruikers.
Tot 50 kilometer per uur
Voorzien van een illegale gashendel halen opgevoerde fatbikes snelheden van 40 tot 50 kilometer per uur. Dat is niet alleen levensgevaarlijk als de ongehelmde bestuurders vallen, maar ze rijden ook onverzekerd rond. Overigens zijn sommige zaken bereid de gashendel zelf aan te brengen, bleek bij controle. Als ze maar dure bikes kunnen slijten.
In Amsterdam geldt vanaf december op het fietspad een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Klinkt leuk, maar de politie heeft te weinig mensen om geregeld te controleren.
Verplicht uitwijken naar de rijbaan
De verkeerswethouders van de vier grote steden dringen bij demissionair minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat aan op een strengere aanpak van fatbikes. Naast meer controle en een kentekenplicht willen ze vooral dat de fatbikes verplicht uitwijken naar de rijbaan.
Fatbikes vallen nu onder de categorie elektrische fietsen. Het zou beter zijn ze te beschouwen als snor- of bromfiets. Dan mag je een fatbike alleen berijden met een rijbewijs en als je zestien jaar of ouder bent. Bovendien is het dragen van een helm verplicht.
Hit and ride-diefstallen
In de huidige verkeersjungle scheuren pubers van amper twaalf jaar op hun fatbike rond – vaak met zijn tweeën op één bike – alsof de wereld van hen is. In Haarlem en omstreken klagen bewoners en winkeliers over fatbike-bendes van jongeren, die in groepsverband anderen intimideren en hit and ride-diefstallen plegen.
Hoogste tijd dat de overheid de fatbike-overlast aan banden legt. Anders is het wachten op de eerste dodelijke ongelukken met pubers aan het stuur.