Na het Brexit-referendum is veel aandacht voor de vraag waar de financiële sector in Londen heengaat. Maar volgens China-expert Fred Sengers bieden vooral Chinese bedrijven, uit allerlei sectoren, ongekende kansen voor Nederland.
Het Brexit-referendum ligt alweer twee weken achter ons, maar in China zijn ze van de verbazing nog nauwelijks bekomen.
Chinezen geloven in kracht en ze kunnen zich niet voorstellen dat het grootste handelsblok in de wereld een tiende van zijn markt zomaar laat weglopen. Laat staan dat ze begrijpen dat het Verenigd Koninkrijk in zijn eentje beter af denkt te zijn en het risico neemt dat landsdelen zich hierdoor afsplitsen. Stel je voor dat zoiets met Xinjiang, Tibet of Hong Kong zou gebeuren. Ondenkbaar!
Gouden handelsrelatie op het spel
De officiële reactie uit Beijing is dat Brexit weinig directe gevolgen zal hebben voor de Chinese economie. En strikt genomen is dat waar. Maar stiekem zullen de Chinese leiders het jammer vinden dat hun pleitbezorger voor een vrije wereldhandel binnen de Europese Unie is verdwenen.
Het is nog maar negen maanden geleden dat de Britse regering de wens uitsprak China’s beste partner in het Westen te worden. In Londen zagen ze de potentie van samenwerking met China. De Britse export naar China is sinds 2003 vervijfvoudigd tot 25 miljard pond. Chinese bedrijven investeerden vorig jaar 3,3 miljard dollar in het Verenigd Koninkrijk. Maar de belofte van een ‘gouden decennium’ lijkt door de Brexit verdampt.
Britten minder aantrekkelijk voor China
De nationale ontwikkelings- en hervormingscommissie, China’s belangrijkste economische denktank, sprak de verwachting uit dat Chinese bedrijven een afwachtende houding zullen aannemen ten aanzien van investeringen en overnames in het Verenigd Koninkrijk. Wellicht zal dit meevallen; door de vrije val van het Britse pond zijn Britse bedrijven een aantrekkelijker overnameprooi dan ooit.
Maar de overheidsadviseurs constateerden ook dat de aantrekkelijkheid van Londen afneemt voor de Europese hoofdkantoren van Chinese firma’s. Dankzij de Brexit is Londen niet meer de economische hoofdstad van Europa, maar een filiaal dat ‘slechts’ 64 miljoen consumenten bedient.
Ook geen kattenpis, maar toch echt iets anders dan de 440 miljoen EU-burgers die na de Brexit overblijven. En hoe moeilijk wordt het straks om buitenlands talent aan een Britse werkvergunning te helpen?
Kansen voor Nederland
Dat biedt een interessante herkansing voor Nederland, dat tot nu toe de boot heeft gemist bij het binnenhalen van Chinese bedrijven. De afgelopen dagen is dit natuurlijk ook al geconstateerd, maar de nadruk ligt daarbij op de financiële sector.
Ook op elsevier.nl: Frankrijk aast op bedrijven uit Londen na Brexit
Maar er valt meer te halen dan bedrijven uit de City. Londen herbergt vier op de tien Europese hoofdkantoren van multinationale bedrijven. De afgelopen jaren wist Londen die positie zelfs te versterken; 43 procent van alle nieuwe Europese hoofdkantoren werd in de Britse hoofdstad gevestigd.
Chinese hoofdkantoren paaien
Die bedrijven vragen zich momenteel allemaal af of ze nog wel goed zitten, aangezien het Verenigd Koninkrijk binnenkort geen deel meer uitmaakt van de grootste markt ter wereld. Het Europese hoofdkantoor van Sinopec staat nog in Londen, maar Rotterdam is een prima alternatief. Waarom zouden we niet proberen China Telecom en China Unicom naar Nederland te halen?
Kansrijk zijn de sectoren waar Nederland al sterk in is: energie, transport, life sciences, agrobusiness, informatietechnologie en telecommunicatie. Dit geldt overigens niet alleen voor Chinese bedrijven, maar ook voor andere niet-Europese multinationals als Microsoft, Apple, Amazon.com, Boeing en Samsung.
Drempels weghalen
Het vestigingsklimaat is in Nederland concurrerend met andere Europese landen, dat vinden Chinezen ook. Er moeten nog wel wat vuiltjes worden weggewerkt. Nederland heeft een streng visumbeleid; bedoeld om migratie te remmen, maar in de praktijk een obstakel voor internationale bedrijven om onmisbare werknemers hier naartoe te halen.
En het aantal directe vluchten tussen Amsterdam en Chinese luchthavens is klein vergeleken met Londen, Frankfurt en Parijs. Vanaf Schiphol vliegen wekelijks 51 toestellen naar China; vanaf Charles de Gaulle zijn dat er 89. En ze zijn allemaal uitverkocht.
Maar wat Nederland zeker moet doen, is ophouden over een Nexit. Want dan weten we zeker dat niemand hier zijn Europese hoofdkantoor meer wil vestigen.