Voetbal Inside: het gelijk van Sylvana Simons

René van der Gijp, Wilfred Genee en Johan Derksen van Voetbal Inside. Foto: ANP

Bedrijven willen graag maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom is het nuttig om ze – zoals nu gebeurt bij Voetbal Inside – aan het denken te zetten over het financieren van onfatsoen.

Het was afgelopen jaar een fraaie triomf voor een aantal dappere vrouwen. Zij durfden het op te nemen tegen GeenStijl door adverteerders op te roepen na te denken over hun banden met het weblog dat onnodig beledigen tot kunst heeft verheven. Een aantal organisaties zag in dat het financieren van een permanente stroom van seksistische en racistische oprispingen niet goed is voor het eigen imago. Zij distantieerden zich van de vuilspuiterij.

Zo wordt fatsoen op een nette manier bevorderd. Zonder gang naar de rechter, zonder censuur, maar met een beroep op het morele besef van bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen.

Oproep tot boycot vergt moed

De geslaagde actie tegen GeenStijl nodigt vanzelf uit tot navolging. Nu vragen de tv-maker Sunny Bergman en de politicus Sylvana Simons aandacht voor homofobe en racistische opmerkingen in het RTL-programma Voetbal Inside. Moedig, want zij weten hoeveel bagger zij ten gevolge van deze actie weer over zich heen krijgen uitgestort.

Maar er zit weinig anders op. Het aanspreken van de betrokkenen leidt nergens toe, behalve tot een hoop geschater. Zoals ook opklonk in de studio toen een medewerker van een voormalig praatprogramma van RTL aan een krant had verteld hoe hij seksueel was misbruikt door een leidinggevende. En de RTL-leiding grijpt niet in. Zij lijkt alleen van streek te raken als eigen medewerkers, zoals Humberto Tan, door Wilfred Genee en co door het slijk worden gehaald.

Kapitalisme kan beschavend werken

De roep om een boycot is een beschaafd actiemiddel, zonder verboden, dwang of geweld. Bedrijven hebben alle vrijheid om tegen Bergman en Simons te zeggen dat ze niet zo moeten zeuren en kunnen gewoon doorgaan met het financieren van de vorstelijke salarissen van de kwajongens van Voetbal Inside.

Maar enkele sponsors beseffen dat de klachten niet geheel onredelijk zijn. Heineken en Gillette hebben een gesprek aangevraagd met RTL over het vermeende gebrek aan fatsoen bij Voetbal Inside.

Op deze manier kan het kapitalisme beschavend werken. CEO’s en Sylvana Simons staan hand in hand op de morele barricade in hun afkeer van het beledigen van minderheden. Een mooi gezicht.