Voor bestuurders is het politiek aantrekkelijker om wegen en bruggen te bouwen en te openen, dan om ze te onderhouden, schrijft Gertjan van Schoonhoven. Hetzelfde geldt voor viaducten, spoorwegen, kanalen, sluizen en rioolbuizen. Het onderhoud ervan kost verschrikkelijk veel geld, maar politiek is er verschrikkelijk weinig eer aan te behalen. Want geen kiezer die het ziet en er dankbaar voor is als er verkiezingen zijn.
Als burger weet je dat je in een beschaafd land woont – en niet in een bananenrepubliek – als al dat dure, maar politiek weinig lonende onderhoudswerk aan de infrastructuur tóch zorgvuldig gebeurt. Welnu, hoe zit dat in Nederland? Ons florissante zelfbeeld zegt dat instortende infrastructuur meer iets voor landen als Italië is, maar niets is minder waar. Ook in Nederland zit het niet goed met het structurele onderhoud, getuige de gebeurtenissen dinsdag in Amsterdam.
Meer over dit onderwerp: Met onderhoud kan verkeersminister niet scoren, ten onrechte
‘We hebben slecht voor onze stad gezorgd’
Een van de kades langs de grachten waarom Amsterdam zo beroemd is, zakte dinsdag over tientallen meters weg door een zogeheten sinkhole, een zinkgat. Voor het huidige gemeentebestuur is dat wel een beetje sneu. Juist het huidige college trok vorig jaar een kwart miljard euro uit voor herstel van de verwaarloosde bruggen een kades. ‘We hebben slecht voor onze stad gezorgd,’ zei wethouder van Financiën Udo Kock (D66) destijds.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen