Groen-Eco, prominent in elektrische laadpalen voor de semi openbare markt, is een voorbeeld van slim ondernemerschap gecombineerd met hart voor een duurzame wereld. ‘De kenners zeiden: niet doen, wordt niks.’
Dan zie je dat alle huurders in het kantoor meebetalen aan de ‘tank’beurten van degenen die een elektrische auto hebben.
‘We schrijven 2015 en de markt voor elektrisch rijden was vele malen kleiner dan we ons nu nog kunnen voorstellen. ‘Marginaal’, zegt Twan Hendriks, als directeur bij de laadpalen specialist Groen-Eco ook de man van de acquisitie en technische kennis. Hendriks was indertijd bij AllFixed Property Management, een middelgrote, vastgoedonderneming, al intensief bezig met verduurzaming en energiebeheer. ‘Verduurzaming speelde wel al een rol, overal in de maatschappij’, zegt hij. ‘Maar de markt van elektrische auto’s stond nog in de kinderschoenen. Niet doen, kreeg je in die tijd nog te horen. Wordt niks.’ Hendriks zag dat anders. Zoals gezegd, zelf werkzaam in het vastgoed, zag hij mogelijkheden. Hendriks: ‘Laten we even uitgaan van een gewoon kantoorpand met elektrische oplaadpalen. Dan zie je al gauw dat alle huurders die in het kantoor zitten, in de vorm van servicekosten, meebetalen aan de ‘tank’beurten van degenen die een elektrische auto hebben. En naarmate het elektrisch rijden toenam, ontstond er voor de vastgoed eigenaar ook een onoverzichtelijke wildgroei van laadpalen.
Het idee van Groen-Eco, lever een gratis laadpaal, en zorg dat de rekening voor het opladen terechtkomt bij de werkelijke gebruiker. De eigenaar of beheerder van de locatie krijgt per kwartaal de gebruikte kWh’s terugbetaald in de vorm van een terugleververgoeding, gebaseerd op het bedrag per kWh dat betaald wordt aan het nutsbedrijf. En dat dan met een kleine marge voor ons. We zijn begonnen met één laadpaal.’
Ondertussen zit Groen-Eco in de Nederlandse top als het gaat om de semi-openbare ruimte: kantoorpanden, bedrijfsterreinen, ziekenhuizen, attractieparken, et cetera. En mag het met ondertussen meer dan 1.000 sockets, een stevige jaarlijkse groei noteren. Hendriks: ‘Natuurlijk zijn er veel meer spelers op de markt verschenen, waaronder de grote energiebedrijven die zich op de openbare ruimte richten en vele duizenden laadpalen wegzetten. Je wil en moet je natuurlijk wel blijven onderscheiden. Wij hebben gekozen voor flexibel en klantgericht zijn. En dat doen we door volledige ontzorging. Wij exploiteren laadpalen, zonder dat jij flink hoeft te investeren. We regelen alles: van plaatsing, facturatie tot onderhoud en hebben een helpdesk die 24/7 bereikbaar is, met een landelijke dekking. Je krijgt direct iemand aan de telefoon en die regelt alles. Het motto? Klein genoeg om persoonlijk te zijn, groot genoeg om continuïteit te waarborgen.’