Simon Loos heeft zich vanaf het allereerste uur verdiept in duurzaamheid. ‘Van al deze opgedane kennis profiteren wij en onze klanten,’ vertelt wagenparkbeheerder Wim Roks. Het business Intelligence/ data-team van Wesley Hendriks verzamelt data om klanten slim en efficiënt te bedienen en het aantal kilometers te verlagen.’
We investeren vol overtuiging in 75 e-trucks, ook al kosten die hetzelfde als 200 dieseltrucks
In een jaar tijd heeft Simon Loos het zware wagenpark verdubbeld van rond de 65 elektrische trucks naar 140 EV-trucks begin volgend jaar. ‘We hebben zoveel vertrouwen in de techniek, dat we in principe geen nieuwe dieseltrucks meer hoeven te kopen,’ vertelt Roks. Op de vraag waarom de overstap naar elektrisch zo belangrijk is voor Simon Loos, neemt hij ons mee naar de begintijd. ‘De eerste stap hebben we gezet na een verzoek van een grote klant die de groenste brouwer ter wereld wil zijn. In 2012 kwamen ze al met ons praten over de “carbon footprint” en elektrisch rijden. De eerlijkheid gebiedt mij te bekennen dat we daar niet gelijk enthousiast over waren, omdat er in die tijd nog helemaal geen elektrische trucks in productie waren.’ Er werd een Mercedes-dieseltruck aangeschaft waarvan de traditionele aandrijflijn werd vervangen door een elektrische aandrijving. Het was achteraf beschouwd een iconisch moment. ‘De afwachtende houding sloeg al snel om in enthousiasme, toen we merkten hoe fantastisch de auto reed. Andere klanten en grote retailers die we een rondje lieten rijden, gingen gelijk kijken: kunnen we dit voor ons werk ook? Waardoor we rond 2017 al met een stuk of tien omgebouwde EV-trucks rondreden.’
Officiële testpartner Daimler
‘We zijn als eerste en enig buitenlands bedrijf de Mercedes eActros gaan testen. Normaal doen ze dat alleen in Duitsland zelf. Inmiddels zijn we officieel testpartner van Daimler,’ vertelt Roks. In 2020 ontving Simon Loos de eerste fabriekstrucks van Daimler. Komende maanden wordt het wagenpark uitgebreid met 75 Mercedes eActros 600 trucks en twee Scania R400 electric trekkers. ‘Energetisch is elektrisch veel efficiënter dan een verbrandingsmotor,’ verklaart Roks. ‘Het woord “brandstof ” zegt het al. Er komt heel veel energie vrij die als hitte verloren gaat. Bij een elektrische truck gaat vrijwel alle energie direct naar de aandrijving. En bij het remmen en bergaf gaan laadt de batterij op. Wat ons wel heeft verwonderd, is de snelheid waarmee de batterijcapaciteit is toegenomen en hoe betrouwbaar de technologie is. Op basis van die ervaring investeren we in 75 e-trucks, ook al kosten die hetzelfde als 200 dieseltrucks.’ Qua rijcomfort en range staat elektrisch transport buiten discussie, stelt Roks. ‘Voor de chauffeurs betekent elektrisch ultieme rust en comfort, stelt hij. ‘Je hebt geen trillingen en nauwelijks geluid. Als je in de stad rijdt, hoor je het verkeer om je heen omdat de wagen muisstil is. Je bent je veel beter bewust van de dingen om je heen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Tevens zorgt de rust en stilte dat je ’s avonds minder vermoeid thuiskomt.’
Roks: ‘Binnen Simon Loos kunnen we tot op strategisch niveau behoorlijk goed inschatten wat voor kansen sommige technologieën bieden. Wat werkt en wat niet voor ons werkt. Om te snappen wat het voor je bedrijf kan betekenen, moet je er feeling mee hebben.’ Dat vertaalt zich vervolgens in vasthouden aan de ingeslagen weg. ‘Als je ergens in gelooft, moet je je niet laten afleiden door tegenslag, want dat komt altijd wel op je pad. Wat je wel moet doen is de uitdagingen benoemen. Bij de elektrificatie van het wagenpark is dat gelukt en daar zijn we erg trots op. Waar Roks zich wel zorgen over maakt, is de capaciteit op het stroomnet en de laadvoorzieningen. ‘Momenteel is 1% van het zware wagenpark van Nederland elektrisch en nu al is het op heel veel plekken in Nederland de komende vijf tot dertien jaar niet mogelijk om voldoende oplaadvermogen op de eigen locatie te krijgen. Als volgend jaar van overheidswege de traditionele aandrijftechnieken met heffingen geforceerd duurder worden gemaakt zal de vraag naar elektrisch vervoer zeer sterk gaan stijgen. Als de beschikbaarheid van stroom niet in dezelfde mate meestijgt, heb je een probleem. Maar ik blijf optimistisch, niet alleen vanwege de prachtige nieuwe aandrijftechniek, maar ook door onze voorsprong.’
Meer informatie? Klik hier.

















































