Milieuzones in grote steden, bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren, zorgen voor veel verwarring bij automobilisten. Uit onderzoek van De Telegraaf blijkt dat de boetes daardoor de pan uit rijzen: sinds 2015 werden in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht al meer dan 100.000 bekeuringen uitgedeeld, met een opbrengst van ruim 11 miljoen euro.
Ook in Arnhem wordt de schatkist van de overheid flink aangevuld door de milieuzones, ontdekte het dagblad. Sinds april dit jaar is daar een strenge milieuzone van kracht, wat in één maand tijd resulteerde in 1.300 boetes ter waarde van 123.500 euro. De ANWB zegt ‘in principe (…) niet tegen milieuzones’ te zijn, maar vindt het wel ‘een fors bedrag’.
Automobilisten die met een ‘fout’ voertuig de stad inrijden, kunnen afhankelijk van de stad 90 of 95 euro boete krijgen, plus 9 euro administratiekosten. Voor vrachtwagenchauffeurs is de boete zelfs 230 euro.
De winst van milieuzones voor de volksgezondheid wordt betwijfeld, maar dat ze winst voor de schatkist opleveren staat vast. https://t.co/2uZZLDGHYH
— De Telegraaf (@telegraaf) May 13, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In de steden zijn auto’s, vrachtwagens, busjes en andere voertuigen die op diesel rijden niet welkom als ze te oud zijn. Het type voertuig en de toegestane leeftijd verschillen per stad, waarbij ook geregeld categorieën worden toegevoegd. ‘Pogingen om tot een uniform beleid te komen, stranden doordat er telkens een nieuw college aantreedt in steden met een bepaalde kleur,’ zegt woordvoerder Floris Liebrand van RAI, belangenvereniging voor de auto-industrie. ‘Het kan zo zijn dat je in Utrecht geen boete krijgt, maar met dezelfde auto in Arnhem wel op de bon wordt geslingerd.’
Belangenvereniging: milieuzones maken binnensteden niet gezonder
Lees ook dit commentaar van Bram Hahn over Teslasocialisme: Schone lucht, graag. Maar hoe gaat Amsterdammer dat betalen?
Bovendien is het twijfelachtig of de milieuzones de binnensteden wel schoner en gezonder maken, stelt RAI op basis van onderzoeksrapporten van onder meer TNO en Transport & Mobility. ‘Negentig procent van het fijnstof door het verkeer wordt mede door remmen en de banden veroorzaakt,’ zegt RAI-voorzitter Steven van Eijck. ‘Dat is bij auto’s zo, maar ook bij fietsen, bussen, trams en metro’s. Het heeft dus niets van doen met de brandstof waarop gereden wordt.’
Wat vindt u? Is het tijd om de vele milieuzones waardoor miljoenen aan boetes worden geïnd, af te schaffen? Of moet er één milieuzone komen voor alle grote steden om automobilisten duidelijkheid te bieden? Praat mee! Onze Stelling van de dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reactie van de dag.