Schiphol op zee. Over dat idee werd woensdag in de Tweede Kamer gesproken met experts. Een luchthaven in de Noordzee kan een oplossing zijn voor de overlast bij omwonenden en milieuproblemen die Schiphol nu veroorzaakt. Maar een nieuwe luchthaven in zee bouwen kost tientallen miljarden. Toch bent u overwegend positief over het idee.
In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.
Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag
Johannes Mol
Prima idee. Wat Dubai kan, met Nederlandse baggeraars, kan Nederland ook.
Marion Jansen
Als alle mensen die nu zo enthousiast zijn voor alle klimaatmaatregelen nu zelf als eerste eens gaan stoppen met vliegen dan hebben we geen uitbreiding en/of verplaatsing van Schiphol meer nodig. Win-win.
César Hof
Het verplaatsen van de luchthaven Schiphol naar zee lijkt een goed idee omdat daarmee de grote overlast in de wijde omtrek van Schiphol zal afnemen. Maar als het een excuus is om het vliegverkeer verder te laten toenemen, is het een slecht idee. Een betere oplossing zou zijn om Schiphol te laten waar het is, maar om het vliegverkeer te halveren. Al de overstappende buitenlanders op Schiphol, die Nederland helemaal niet als eindbestemming hebben, kunnen wij hier niet gebruiken. Natuurlijk – die overstappers leveren wat geld op, maar de prijs die ervoor wordt betaald in de vorm van geluidsoverlast en milieuschade is vele malen hoger.
Erik Nannen
Goed plan,uitbreiding van Schiphol op de Noordzee, had allang geleden gekund en gemoeten. bij de huidige lage rentestand is de investering relatief laag.
Met een snelle maglev (magneetzweeftrein) van Schiphol naar het eiland, inchecken gewoon op Schiphol kun je heel veel vluchten verplaatsen, maar ook de vrachtvliegtuigen.In Hongkong hebben ze het al gedaan, Chep Lak Kok is door Nederlanders aangelegd, we kunnen het dus.Hoekstra stalt het surplus van de belastingen in het buitenland, investeer het hier.
Annette Schols
Het lijkt mij het zoveelste miljarden verslindende project. Een garantie voor het zoveelste debacle. Laten ze eerst maar eens de huidige problemen aanpakken en dan bedoel ik niet het gezever over kinderspeelgoed.
J. Mulder
Als er ergens Europese samenwerking gewenst is, dan is het wel rond vliegvelden. Waarom moeten België en Nederland eigen internationale luchthavens hebben? Sla de handen ineen!
Maak toekomstbestendige plannen. Schiphol heeft zijn langste tijd gehad. Ook Brussel AirPort.Realiseer een geheel nieuw vliegveld. Neem ook Eindhoven en Maastricht mee. Lever een gebied in en realiseer op de huidige vliegvelden nieuwe natuurgebieden.
Pieter Aarnoudse
De luchthaven in zee levert veel op:
-Rust in de omgeving Amsterdam.
– Veel bouwgrond komt vrij die tegen hoge rijzen per m2 kunnen worden verkocht.
– Verdere groeimogelijkheden luchthaven..
– Werkgelegenheid voor werkend Nederland.
– Ontwikkeling en uitrollen nieuwe luchthaven en luchtvaart technieken welke vervolgens kunnen worden vermarkt worldwide.Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.