De Communistische Partij in China heeft de gedragsrichtlijnen voor het land aangescherpt. Dat berichtte het NPO Radio 1 Journaal woensdagmorgen. Zo moeten Chinezen ouderen respecteren en staat voorgeschreven dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. De partij van Xi Jinping hoopt zo de samenleving op te voeden volgens de eigen kernwaarden.
De nieuwe richtlijnen maken opnieuw duidelijk dat de Communistische Partij zich moreel superieur voelt. De partij hekelt de individualistische sfeer in China en neemt daarom de leiding in het bijsturen van de normen en waarden in de samenleving. Ook internet speelt daarin een grote rol. Chinezen wordt aangeraden alleen nog positieve content achter te laten op het web.
Lees hier meer over dit onderwerp: Hoe Peking perfecte burgers creëert
Het is onduidelijk wat de consequenties zijn als Chinezen de richtlijnen niet volgen. China kent al een kredietsysteem waarin iedere inwoner punten krijgt voor goede daden, zoals bloed geven. Wie zich goed gedraagt, krijgt korting op een busabonnement of een bibliotheekkaart. Minder voorbeeldige burgers moeten een hogere borg betalen voor bijvoorbeeld een behandeling in het ziekenhuis.
Verharding in Nederlandse samenleving
Ook in Nederland speelt al jaren de discussie over asociaal gedrag. Uit een onderzoek van SIRE bleek begin 2019 dat dit toeneemt. Zo waren er vorig jaar 146.571 tweets met het woord ‘kanker’ erin en zouden 72 procent van de weginspecteurs geregeld een middelvinger krijgen.
Er zijn natuurlijk meer voorbeelden van asociaal gedrag. Het geweld tegen hulpverleners en homoseksuelen is een terugkerend probleem. Donderdag kwam een Joods gezin uit Hippolytushoef in het nieuws omdat zij al jaren worden geterroriseerd door een groep tieners uit het dorp. En op 4 mei leidde het geschreeuw van gevangenen van de Penitentiaire Inrichting Vught tijdens Dodenherdenking tot afgrijzen. De twee minuten stilte bij de fusilladeplaats werden ruw verstoord door gevangenen die ‘Allahu Akbar’ riepen.
Om asociaal gedrag een halt toe te roepen kwam SIRE in maart met de campagne: #DOESLIEF. Het reclamebureau wil het Nederlandse volk een spiegel voorhouden. Zo waren er reclamespotjes te zien op tv die beelden tonen van klanten die een caissière negeren in de supermarkt en reizigers die OV-medewerkers treiteren.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wat vindt u? Zouden Nederlanders geholpen zijn met gedragsrichtlijnen? Of moeten burgers hun eigen normen en waarden kunnen bepalen? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.