Het is tijd om de lesstof in het Nederlandse onderwijs aan te passen om leerlingen beter voor te bereiden op hun toekomst. Dat vindt de adviescommissie Curriculum.nu. Donderdagmiddag biedt de commissie minister voor Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) haar voorstel aan.
De adviescommissie bestaat uit 125 leraren en 18 schoolleiders. In 2018 werd hun gevraagd plannen te maken voor een aanpassing in het curriculum voor scholieren in het basis- en voorgezet onderwijs.
Herziening lesstof van dertien jaar oud
De huidige lesstof is dertien jaar oud en de inhoud van een aantal vakken is niet actueel meer. Daarom stelde de commissie een lijst samen met voorstellen voor negen ‘leergebieden’, zoals Digitale geletterdheid, Mens & Maatschappij en Nederlands. Het doel is om leerlingen beter voor te bereiden op ‘hun persoonlijke, maatschappelijke en werkende leven’.
In gesprek met scholieren over de ‘curriculumherziening’ van @Curriculum_nu. Lastig woord, maar met een belangrijke betekenis: zorgen voor actueel en betekenisvol onderwijs. #curriculum #LAKS https://t.co/GMzwkuqHyJ
— Pieter Lossie (@PieterLossie) October 9, 2019
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het advies van Curriculum.nu bevat geen concreet nieuw lesmateriaal maar bestaat grotendeels uit voorstellen. Zo wil de commissie dat de Engelse taal een grotere rol krijgt op basisscholen en moeten middelbare scholieren les krijgen in de omgang met geld. Ook moeten basisschoolleerlingen het vak ‘burgerschap’ krijgen.
Lees hier het commentaar van Gertjan van Schoonhoven: Wat is er nou weer mis met het Wilhelmus?
Vorige week kreeg de werkgroep burgerschap al veel kritiek. Ondanks een afspraak in het Regeerakkoord nam Curriculum.nu het leren van het Wilhelmus op scholen niet mee in hun advies.
Lerares Chantal Alkema, die lid is van de werkgroep burgerschap in de commissie, zei eerder nog dat het per school verschilt of het Wilhelmus aanslaat. ‘Leraren op een Amsterdamse school gaan misschien liever met Keti Koti aan de slag, terwijl een gereformeerde school meer doet met het volkslied.’
CDA: Slob moet zich aan Regeerakkoord houden
Het CDA, groot voorstander van het verplicht leren van het Wilhelmus, drukte minister Slob op het hart dat hij zich aan het Regeerakkoord moet houden. ‘In het akkoord staat duidelijk dat leerlingen in het belang van onze Nederlandse identiteit het Wilhelmus zullen leren,’ aldus CDA-Kamerlid Michiel Rog.
Minister Slob had verwacht dat de commissie in haar advies aandacht zou besteden aan het Wilhelmus. Hij moet het advies van Curriculum.nu concreet gaan vormgeven. Het moet blijken of hij het Wilhelmus alsnog toevoegt aan een nieuw curriculum.
Wat vindt u? Heeft het CDA gelijk en moeten alle kinderen op school het Wilhelmus leren? Of kan het volkslied op school ook best plaatsmaken voor andere culturele tradities? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.