Scholen krijgen meer vrijheid om te bepalen wat zij in hun lespakket willen opnemen. Dat heeft minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) aan de Tweede Kamer laten weten. Een goed idee of zou het curriculum voor alle Nederlandse scholieren in grote lijnen hetzelfde moeten zijn?, vroegen we u.
In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.
Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag
Willemijn Voigt
Absoluut tegen!
a: Bevordert ongelijkheid in opleiding. Scholen in ‘gegoede’ wijken met vermogende ouders, kunnen dan duurdere c.q. betere opleidingen inkopen dan de scholen in de volksbuurten.
b: Het is NEDERLAND, dus wèl overal het Wilhelmus en niet Keti Koti of een Turks of Marokkaans volkslied.
c: Véél te véél vrijheid voor nog meer islamscholen, die tóch al veel te veel ruimte krijgen om met hun politieke ideologieën te indoctrineren.
d: Als ik het niveau van nu vergelijk met járen geleden, is het al huilen vanwege het gebrek aan basiskennis bij veel jongeren van deze tijd. Ze mogen dan wel erg handig zijn met de computers, maar simpele vragen over bv. Nederlandse schrijvers en schilders, kunnen ze niet beantwoorden.
Marion Jansen
Scholen hebben al moeite genoeg om de basislesstof er per jaar op een voldoende niveau doorheen te krijgen. Dus het lijkt mij dat pas als aan die eis voldaan is er gepraat mag worden over verdere invulling van het lesprogramma. Dat zal in de praktijk dus niet aan de orde zijn.
Er zou veel strenger toegezien moeten worden op de aanwezigheid van de basisstof in de hoofden van de leerlingen aan het eind van elk schooljaar. Daar gaat nu heel veel mis mee.
M. Versteeg
Juist als we het hebben over burgerschap en geschiedenis moeten scholen hetzelfde onderwijzen. Anders zal er een groeiende verdeeldheid ontstaan tussen bevolkingsgroepen.
Twan Hendriks
‘Leraren en schoolleiders weten wat hun leerlingen nog meer nodig hebben.’
Daar geloof ik eerlijk gezegd geen bal van.
Die vrijheid zal hoofdzakelijk gebruikt worden door docenten om eigen hobby’s door te drukken.
M. van Wygerden
Stel dan wel duidelijk wat aan het einde van de schoolperiode de resultaten moeten zijn op gebied van rekenen, lezen schrijven en nog wat van die zaken waarvan een kind kennis moet hebben om door te kunnen in het vervolgonderwijs.
Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.