De Afrikaanse en Aziatische poppen in de attractie ‘Carnaval Festival’ van pretpark De Efteling worden aangepast. De poppen krijgen volgens een woordvoerder een uiterlijk dat beter past bij ‘het huidige tijdsbeeld’. Moeten de poppen blijven zoals ze zijn? Of zijn de beelden niet meer van deze tijd? Lees hier een selectie van de reacties op de stelling.
In de rubriek Lezersreacties lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.
Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag
Henk de Hoogt
Alles in de Efteling is fantasie en karikatuur. Dit is alleen weer politiek correct spijkers op laag water zoeken.
J.A. van Ketwich Verschuur.
De Efteling is een commercieel bedrijf. Het staat de bedrijfsleiding dus vrij dat te tonen waar de meeste mensen op af komen. En wat geen weerstand oproept. Dus geen probleem als ze dingen weghalen die als beledigend kunnen worden ervaren.
Als het te weinig onderscheidend wordt komen er vanzelf geen bezoekers meer. Zo simpel is dat.
Zwarte Piet heeft te maken met onze cultuur. Dat is een nationaal feest. De Efteling is een privéonderneming. Dus niet mee bemoeien.
Murré Roodbaard
Helemaal mee eens. Het staat de eigenaar vrij om te zwichten voor de druk van een kleine groep en zijn attracties aan te passen.
Zo staat het de grote groep ook vrij om zijn vertier op een andere plaats te zoeken.
Helaas staat het ondernemers blijkbaar niet vrij om de situatie bij het oude te laten: dan zijn er opeens bedreigingen van deugmensen.
Cindy Pereira
Ach beste Efteling directie, wanneer stopt u nu met iedere keer een buiging maken voor die zeurpieten, die alles op sterk water zetten? Wij, de normale Nederlanders genieten van de Efteling, zoals het is, en niet zoals de zeurpieten het willen. Stop met buigen, slecht voor uw ruggen, en blijf rechtop jullie poppen verdedigen. De ontwerper krijgt een schop. oftewel een mes in zijn rug, omdat u deze zeurpieten tevreden stelt!
Joost Level
En wéér wint die diversiteit anti Nederland kliek.
Het is een soort moderne beeldenstorm wat de laatste jaren door een zeer kleine minderheid in ons land veroorzaakt wordt en….wij tolerante Nederlanders pikken alles.
De negerzoen mag niet, zwarte piet , kerstmis, wit/zwart mag niet meer qua taalgebruik, nu weer de Efteling, wat volgt…?
Wat een slappe hap zijn we aan het worden door ons zo te laten overheersen.
Hoofdzakelijk veroorzaakt door onze huidige laffe bestuurders in dit land, die wegduiken en er niets over durven te zeggen. Bang voor kogels?
Maar dat er hier hoofddoeken rondlopen, geheel tegen onze cultuur en rechtsgang, daar mogen we niks over zeggen, “dat moet weer kunnen”!
J. Mulder
Gaan zij nu ook de poppen van Nederland aanpassen? Welke Nederlander loopt er vandaag de dag nog rond in die klederdracht? Ik voel mij door de Efteling neergezet als land dat is blijven steken in de zeventiende eeuw! En waarom worden die vrouwen in een rieten rokje ook niet direct aangepakt. Dat is ook zo’n stereotypering van Polynesië.
Of is het dan ineens passende folklore?
Frans Geurts van Kessel
Het omgekeerde racisme wat onder andere, maar niet alleen, bij de Efteling aan de hand is, is wél van deze tijd schijnbaar. Persoonlijk zal het me worst wezen, ik kom er toch nooit, veel te druk en veel te duur. Maar als ze het dan toch bij de tijd willen brengen, kunnen ze dan dat super irritante deuntje niet ook meteen aanpakken?
Marc de R.
Best begrijpelijk dat de Efteling uit commerciële overwegingen zich niet wil branden aan een aantal stereotyperende poppen. Ik zit daar niet zo mee.
Ik vind het zorgelijker dat Rotterdam geen nieuwe straatnamen meer uitgeeft vernoemd naar “witte mannen” om meer ruimte te geven aan vrouwen en minderheden. Dat is geschiedvervalsing en is daarmee veel kwalijker dan aanpassing van paar Efteling-poppen.
Jan van Dijk
Niet overdrijven. De Eftelingpoppen hebben weinig met de Nederlandse cultuur te maken, maar alles met de Efteling. Als de Efteling zich wil aanpassen aan alle grillen van een kleine minderheid, dan doet ze dat om commerciële redenen. Negatieve publiciteit wil ze vermijden. Als de overgrote meerderheid dat niet waardeert, dan moet de overgrote meerderheid dat laten blijken! Bijvoorbeeld door een korte bezoekers-staking. Dan mag Efteling, commerciëel, kiezen tussen meerderheid en minderheid.
Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.