Android eist tweederde tabletmarkt op

Op 67 procent van alle tablets die in het tweede kwartaal van 2013 werden verkocht, draaide Android als besturingssysteem. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Strategy Analytics. Het marktaandeel van de iPad liep flink terug, van 47,2 procent naar 28,3 procent.

De stijging van het aantal verkochte Android-apparaten op de tabletmarkt is fors te noemen. Werden er in het tweede kwartaal van 2012 nog 18,5 miljoen units verkocht, de afgelopen drie maanden waren dat er 34,6 miljoen.

Android en iOS lagen in 2012 nog dicht bij elkaar met een marktaandeel van respectievelijk 51,4 en 47,2 procent, maar in 2013 laat Google zijn grootste concurrent ver achter zich.

Apple

Dat Apple zich momenteel in wat moeilijker vaarwater bevindt op de tabletmarkt, bleek vorige week al toen het bedrijf zijn kwartaalcijfers presenteerde.

Hieruit werd duidelijk dat de iPad-verkoop het afgelopen kwartaal aanzienlijk was teruggelopen. Volgens Strategy Analytics komt dit vooral doordat Apple in het tweede kwartaal geen nieuwe tablet heeft geïntroduceerd. Mogelijk kiezen ook meer mensen voor goedkopere Android-alternatieven als de Nexus 7.

Windows RT

Microsoft zag het marktaandeel van zijn Windows RT-besturingssysteem stijgen naar 4,5 procent, daar waar in dezelfde periode een jaar eerder nog 0,5 procent werd opgetekend.

In vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar heeft Windows RT echter wat moeten inleveren, toen was het OS namelijk goed voor 7,4 procent van de tabletmarkt.