De Belastingtelefoon is nu al voor de zesde keer slecht beoordeeld door de Consumentenbond. Medewerkers hebben onvoldoende kennis van zaken, en kunnen bepaalde vragen niet goed beantwoorden. De Kamer vraagt om opheldering.
Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën vindt zelf niet dat de informatie van de Belastingtelefoon van ontoereikende kwaliteit is. De gegeven antwoorden voldoen in 97 procent van de gevallen, de kennis van de medewerkers schiet alleen in specifieke gevallen tekort.
Hij erkent wel dat er meer fiscaal geschoolde mensen moeten worden aangenomen. Op dit moment worden er nog veel uitzendkrachten ingehuurd, slechts 60 procent van de medewerkers is van de Belastingdienst afkomstig.
Meeste vragen aan de Belastingtelefoon zijn niet inhoudelijk
Bij de Belastingtelefoon komen vooral vragen binnen over de afhandeling van de aangifte. Hierover worden elk jaar tussen de negen en twaalf miljoen vragen beantwoord. De medewerkers scoren goed op de beantwoording van deze niet inhoudelijke vragen, en overschrijden de gestelde kwaliteitsnorm van 90 procent.
Het probleem ligt bij een deel van de resterende een miljoen vragen, die wél betrekking hebben op de uitleg van wet- en regelgeving. De medewerkers van de Belastingtelefoon kunnen elk jaar ongeveer 300.000 vragen niet naar behoren beantwoorden. Zij hebben onvoldoende kennis van de materie om belastingplichtigen goed te helpen.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen