vliegen

Een ‘perfect storm’: chaos op luchthavens overvalt niet alleen Schiphol

22 juni 2022Leestijd: 3 minuten

Veel Europese luchthavens hebben dezelfde problemen als Schiphol. Personeelstekorten leiden tot eindeloze rijen en geschrapte vluchten die de vakantiepret van veel reizigers bederven. Waar gaat het nog meer mis?

Aan de vooravond van het vakantieseizoen is het op veel Europese luchthavens een chaos. ‘Personeelsgebrek speelt op alle luchthavens in Europa,’ zegt Frank Oostdam (61), directeur van de reiskoepel ANVR, tegen EW. ‘Veel personeel is in de COVID-periode ontslagen. Het is lastig om hen nu weer terug te krijgen.’ Ook spelen arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol.

1.België

Op vliegveld Zaventem in Brussel legde het beveiligingspersoneel het werk neer op 20 juni. Hierdoor zijn 240 vluchten geschrapt. Vluchten vanaf andere luchthavens konden wel landen op Zaventem. Daarnaast kondigde het cabinepersoneel van Ryanair zowel in België als in Spanje een staking aan van 24 tot en met 26 juni. Het Spaanse personeel staakt ook nog eens van 30 juni tot 2 juli. Het personeel eist een forse salarisverhoging, nadat in de coronaperiode op hen is bezuinigd.

2. Verenigd Koninkrijk

Op Europa’s drukste luchthaven speelt sinds 17 juni een technisch probleem bij de bagageafhandeling. Op sociale media circuleren foto’s en filmpjes van enorme stapels ruimbagage in de terminals. Om de drukte te beperken riep Heathrow op 20 juni vliegmaatschappijen op om 10 procent van hun vluchten op terminal 2 en 3 te schrappen. Als gevolg daarvan gingen dertig inkomende vluchten niet door.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Hoewel incidenten met bijvoorbeeld bagagebanden voorkomen, zijn de personeelstekorten volgens Oostdam verreweg de belangrijkste oorzaak van de ellende op Europese luchthavens. ‘Veel ontslagen personeel is inmiddels ergens anders aan het werk. Nieuwe medewerkers zijn niet zomaar beschikbaar. Nieuw personeel moet bovendien eerst een opleidingstraject volgen.’

Door de personeelstekorten verlaagt ook het Londense vliegveld Gatwick het aantal dagelijkse vluchten tijdens de zomermaanden van 900 naar 825. ‘Net als Schiphol hebben veel Europese luchthavens niet geanticipeerd op de stijgende vraag naar vliegreizen. Luchthavens hadden meer personeel moeten aannemen. De luchtvaart is bij uitstek een sector die dingen goed kan voorspellen en situaties kan zien aankomen.’

Lees ook de column van Geerten Waling: Personeelstekort is gevolg van foute keuzes

Volgens Oostdam was vanaf november al een stijging in het aantal boekingen te zien, maar deden de vliegmaatschappijen weinig. ‘De combinatie van traag anticiperen, ontevreden personeel en IT-problemen, zoals bij easyJet, heeft geleid tot een perfect storm, maar dan in negatieve zin. Het is een chaotische zomer aan het worden.’

3.Spanje

Ook Brexit draagt bij aan een chaotische zomer in de luchtvaart. Op de luchthavens van Madrid en Barcelona bijvoorbeeld ontstaan geregeld wachttijden tot wel drie uur voor de paspoortcontrole. Britten kunnen Spanje alleen nog maar in via de rij voor niet-EU-passagiers.

4. Zweden en Duitsland

Veel Zweden zullen ook te maken krijgen met problemen, door de moeizaam verlopende uitgifte van paspoorten in het land, weet Oostdam. In Duitsland schrappen de vliegmaatschappijen Lufthansa en Eurowings bovendien ruim duizend vluchten in juli volgens luchtvaartwebsite Aerotime. Duitsland kent ruim 2.000 onvervulde vacatures voor cabine- en grondpersoneel.

Oostdam verwacht dat de problemen op Europese luchthavens tot en met de zomervakantie blijven bestaan. ‘Na de zomervakantie zal het beheersbaarder worden.’

 

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.