Germanwings co-piloot Andreas Lubitz zou ervan hebben gedroomd dat op een dag iedereen zijn naam kende. Tegen zijn ex-vriendin zou hij hebben gezegd dat hij een ‘spectaculair gebaar’ wilde maken waardoor iedereen zich zou herinneren wie hij was.
De 26-jarige stewardess die een relatie heeft gehad met Lubitz (27) omschrijft hem in de Duitse krant Bild als ‘gekweld’ en iemand die goed kon verbergen hoe het werkelijk met hem ging. Soms zou hij ’s nachts wakker zijn geworden en ‘we gaan eraan’ hebben geschreeuwd.
Doktersverklaring
Bekend is dat er psychisch iets mis was met Lubitz, die de Airbus A320 opzettelijk liet neerstorten in de Franse Alpen. Tijdens een huiszoeking vond de politie een verscheurde doktersverklaring. Hij hield deze verborgen voor zijn werkgever, anders had hij niet meer mogen werken.
Andreas Lubitz zou al enige tijd onder behandeling staan van een psychiater en ging ook naar het universiteitsziekenhuis in Düsseldorf. Het ziekenhuis heeft gemeld dat dat bezoek niet in het teken stond van psychische problemen. Dit alles verzweeg Lubitz voor zijn werkgever.
Franse Alpen
De keuze van Lubitz om het vliegtuig te laten crashen in de Franse Alpen, lijkt niet geheel toevallig te zijn. Met zijn vliegclub LSC Westerwal maakte de co-piloot regelmatig uitstapjes naar het gebied. Enkele jaren geleden was Lubitz op vakantie in het gebied, zegt Dieter Wagner van de school tegen BBC News.
Wagner zegt tegen Le Parisien dat Lubitz gepassioneerd was over het gebied en hij er zelfs door was ‘geobsedeerd’. ‘Ik ben er zeker van dat hij het gebied waar hij het toestel liet crashen, goed kende.’ Lubitz kampte toen hij begin twintig was ook met een depressie en angstaanvallen en stopte zelfs even met zijn opleiding tot piloot. Na achttien maanden zou hij dat weer hebben opgepakt.
Omdat Lubitz het toestel waarschijnlijk moedwillig liet neerstorten toen hij alleen was in de cockpit, scherpen diverse luchtvaartmaatschappijen hun regels aan. Lufthansa heeft al gezegd dat er voortaan gedurende de hele vlucht twee bemanningsleden in de cockpit moeten zijn. Ook KLM maakte vrijdag bekend de regels hiervoor ‘zo snel mogelijk’ aan te passen.