China strooit met miljarden en bouwt een ‘zijderoute’ in Peru

'Inti Ocon/AFP/ANP'

Chinese bedrijven zoeken naar nieuwe afzetmarkten. De komende tien jaar investeert Peking ruim 220 miljard euro in Zuid-Amerika.

Een 5.300 kilometer lange spoorlijn van de kust van Peru tot de kust van Brazilië, op kosten van de Chinezen. Dat idee werd eind mei beklonken door de Chinese premier Li Keqiang en de Peruaanse president Ollanta Humala.

De komende tien jaar investeert Peking ruim 220 miljard euro in Zuid-Amerika. China wil, zoals eerder in Afrika, door grote investeringen de invloed op het continent vergroten.

In ruil voor olie, koper en soja betaalt China nieuwe spoorlijnen en wegen, maar verstrekt het ook leningen aan schuldenaren als Venezuela. Peking financiert ook een treinverbinding in Colombia en een snelweg dwars door natuurgebied in Nicaragua.

Eenrichtingsverkeer

De groei van de Chinese economie valt tegen en er is behoefte aan nieuwe afzetmarkten. Maar Zhou Zhiwei, hoogleraar Zuid- Amerikaanse studies in Peking, benadrukt tegenover het Amerikaanse persbureau Bloomberg dat de Chinese investeringen geen eenrichtingsverkeer zijn: ‘Het is onjuist dat de enige reden ons eigen importbelang is.’

Voor de Zuid-Amerikanen komen de Chinezen als geroepen. Het continent snakt naar investeerders en de infrastructuur is verouderd. Door de investeringen ontstaat een Zuid-Amerikaanse zijderoute waardoor grondstoffen sneller en goedkoper naar China kunnen worden vervoerd.

Chinese media zijn enthou­siast. De China Daily noemde de investeringen de ‘motor van de groei’ voor Zuid-Amerika. De zijderoute is bovendien van strategisch belang: Zuid-Amerika werd lang gezien als de achtertuin van de Verenigde Staten.

Intussen komen milieuactivisten in het geweer, omdat de spoorlijn dwars door het Amazone­regenwoud zal lopen.

Elsevier nummer 26, 27 juni 2015