Groot-Brittannië en Frankrijk gaan gezamenlijk een ‘veilige zone’ bouwen voor vrachtwagens die in Calais op een oversteek wachten. De zone moet de vrachtwagens onbereikbaar maken voor illegale migranten.
Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken Theresa May dinsdag gezegd in het Britse parlement.
Staking
Volgens May zijn er alleen al in de periode 21 juni tot 11 juli ruim 8.000 pogingen gedaan door illegale immigranten om aan boord van een vrachtwagen te klimmen.
Vanwege een staking van Frans veerbootpersoneel stonden er de afgelopen weken extra lange files. Hierdoor hadden de migranten die bij Calais rondhangen de vrachtwagens voor het uitkiezen. Als verstekeling hopen ze vervolgens Britse bodem te bereiken.
Veilige zone
De nieuwe veilige zone haalt vrachtwagens van de openbare weg en biedt bescherming tegen de verstekelingen. Groot-Brittannië en Frankrijk geven samen 17 miljoen euro uit aan het plaatsen van hekken en bevorderen van de doorstroming van het verkeer. Ook wordt geïnvesteerd in betere controle-apparatuur en extra patrouilles met gespecialiseerde honden.
Niet alleen de vrachtwagens die per ferry naar Groot-Brittannië gaan, zijn doelwit van de migranten. Ook de Kanaaltunnel is populair. Vorige week kwam een Eritreeër om het leven toen hij aan boord van een vrachttrein probeerde te springen. Enkele dagen eerder werd de Kanaaltunnel bestormd door een groep van ongeveer 150 illegalen.
Nederland
Rond Calais bivakkeert permanent een groep van ongeveer 3.000 migranten die allen hopen op een dag het Kanaal over te steken. Nederlandse transportorganisaties vrezen nu voor het waterbed-effect.
Ze zijn bang dat de illegalen nu vanuit Hoek van Holland of IJmuiden naar Groot-Brittannië proberen te gaan. In Hoek van Holland lopen geregeld illegale migranten die zich hebben verstopt in vrachtwagens tegen de lamp.