Intelligente speculatie of vermakelijk escapisme? A Journey into the Unknown in de Rotterdamse Kunsthal laat zien dat sciencefiction meer is dan ruimtegevechten en pulpromans.
‘To boldly go where no man has gone before’, luidde het credo waarmee de bemanning van ruimteschip Enterprise vanaf 1966 in de Amerikaanse tv-serie Star Trek de geheimen van de kosmos begon te exploreren. ‘Stoutmoedig gaan waar niemand ooit is gegaan.’ Het geldt voor iedereen die zich ooit in welk medium dan ook met sciencefiction heeft ingelaten.
Verrassend accurate toekomstvoorspellingen
De Van Dale biedt de volgende omschrijving van het fenomeen: ‘In de toekomst spelende verhalen waarin natuurwetenschappen en techniek een grote rol spelen.’ Het verleggen van grenzen en het openen van nieuwe perspectieven genieten daarbij altijd de hoogste prioriteit. Bezit het eindresultaat ook nog eens profetische eigenschappen, dan is dat mooi meegenomen. Zo zijn er tal van boeken volgeschreven over de verrassend accurate toekomstvoorspellingen in Star Trek en bleek ook de Franse auteur Jules Verne een vooruitziende blik te hebben gehad.
De bedenker van Star Trek (Gene Roddenberry) behoorde overduidelijk tot de positivistische dromers
Science Fiction. A Journey into the Unknown, de tentoonstelling die de Rotterdamse Kunsthal in samenwerking met het Londense Barbican Centre heeft georganiseerd, belicht vele facetten van het fenomeen – van beeldverhalen, film en wereldliteratuur tot kunst, design en interactieve installaties.
Net als horror, dat soms als het zwakbegaafde broertje van sciencefiction wordt gezien, heeft het genre van meet af aan vertegenwoordigers van zowel de hoge kunsten als low culture aangetrokken. De auteurs, regisseurs en andere kunstenaars die zich inlieten met sciencefiction, kunnen grofweg worden onderverdeeld in twee kampen: utopisten en zwartkijkers.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen