Premium Lock En óf Bob Dylan, Nobelprijswinnaar, kan schrijven

Bob Dylan, geboren als Robert Allen Zimmerman, deelt zijn favorieten uit driekwart eeuw popgeschiedenis. Foto: Dave Hogan/Getty Images

In de Philosophy of Modern Song vuurt Bob Dylan een salvo af van 66 essays over popmuziek. In de zinnen klinkt de echo van zijn beste liedjes.

Concertbezoekers die hem voor het eerst in levenden lijve zien, zijn vaak een beetje ontdaan na een ­optreden van Bob Dylan. De Amerikaanse artiest heeft de gewoonte om zijn beroemde liedjes op het podium heel anders te laten klinken dan de versies die hij ooit – sommige wel zestig jaar geleden – in de studio opnam. Ook doet de 81-jarige niet aan dankwoorden of intermezzo’s. De muziek is wat telt, en verder niets.

Diezelfde afkeer van bijzaken proeft ook de lezer van The Philosophy of Modern Song. Zonder nadere toelichting begint Dylan daarin aan een salvo van 66 essays. In elk essay analyseert hij een liedje uit driekwart eeuw popgeschiedenis. Zijn eigen muziek laat hij buiten ­beschouwing, al klinkt in de trefzekere, kleurrijke zinnen de echo van zijn beste en meest impressionistische teksten. Bijvoorbeeld ­wanneer hij Pancho and Lefty bespreekt, een melancholieke bandietenballade uit 1972, geschreven door Townes Van Zandt.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw