Figuratieve kunst speelt op de kunstacademies nauwelijks nog een rol. Het ontbreekt ook aan kennis van traditionele technieken. ‘Er wordt niet meer geleerd om naar de werkelijkheid te kijken.’
De Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum trok ruim 650.000 bezoekers. Anderhalf miljoen Nederlanders keken wekelijks naar het tv-programma Project Rembrandt. En van de naar schatting 3,5 miljoen hobbyisten die geregeld het penseel ter hand nemen, schildert bijna iedereen naar de werkelijkheid. Portretten zijn het populairst, gevolgd door landschappen, dieren en stillevens.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Die grote belangstelling voor figuratieve kunst is amper terug te zien op de geaccrediteerde kunstacademies. Dat ondervond ook kunstschilder Sam Drukker (65), toen hij vorig jaar werd gebeld door de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie met de vraag of hij een student de fijne kneepjes van het schildersvak wilde bijbrengen. Binnen die school lopen geen docenten meer rond die gespecialiseerd zijn in klassieke schilderkunst.
Dat het traditionele kunstonderwijs op z’n best een bijrol speelt, zag Drukker bevestigd op de eindexamententoonstelling van de Rietveld Academie. Hij raakte in gesprek met een afstuderende kunstschilder. Zijn werk is behoorlijk goed, vindt Drukker, maar er is ruimte voor verbetering. ‘Ik miste nog iets qua toon, ofwel de grijswaarde die, los van de kleur, ruimte veroorzaakt op een schilderij. Toen ik daarover begon, bleek dat hij het hele begrip “toon” niet kende. Daar schrok ik toch wel van.’
Op de eindexamententoonstellingen van de Gerrit Rietveld Academie, en ook van de Groningse Academie Minerva, zijn schilderijen nog steeds prominent aanwezig, maar vormen wel de minderheid. Verder is een bonte verzameling aan technieken te zien: installaties, keramiek, glas, tekst, fotografie, performance, video, textiel en interdisciplinair werk. In uitgebreide teksten in de catalogi staat wat de afgestudeerde kunstenaar met het werk beoogt. Identiteit, safe space en recycling zijn terugkerende thema’s bij de lichting ’22/’23.
Het moge duidelijk zijn: het conceptualisme, de stroming waarin het idee of concept van de kunstenaar allesbepalend is, heeft het gewonnen van de vaktechnische uitvoering. Natuurlijk, iedere kunstacademiestudent moet vrij zijn in de keuze van de techniek en het onderwerp, vindt Drukker. ‘Maar er wordt niet meer geleerd om naar de werkelijkheid te kijken en dat is jammer. En ik mis de liefde voor het materiaal.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen