Marqt ergert met nietszeggende begrippen. De winkel verkoopt alleen ‘echt eten’, dat volgens een bordje ‘vanzelf ontstaat’.
Het was vorige maand een terechte waarschuwing. De Consumentenbond wees erop dat veel supermarkten allerlei producten als ‘ambachtelijk’ aanprijzen zonder dat deze op een bijzondere manier vervaardigd zijn. Het is vaak een misleidende marketingterm.
De Consumentenbond zou er goed aan doen om ook eens de terminologie van Marqt onder de loep te nemen. De duurzame eetwinkel grossiert in rare en nietszeggende begrippen. Het begint al met die gekke ‘q’ in de naam, maar ook de teksten bij de ingang wekken ergernis.
Zoals: ‘Fifi en Wodan hebben hun eigen plekje buiten naast de entree.’ Een infantiele manier om hondenbezitters aan te spreken.
‘Bevlogen bakker’
Op de etalageruit staat de tekst ‘Ieder stadje z’n kratje’. Maar wie een lekker pilsje wil, heeft, althans in de vestiging aan de Hofweg in Den Haag, weinig keus. Hij moet het doen met biersoorten als ‘Kompaan Bondgenoot’ en ‘Kompaan Kameraad’. Het lijkt het vroegere Oostblok wel.
Net als in communistische landen worden de intenties van de producenten overdadig geprezen. Het brood, staat op een groot bord te lezen, komt van een ‘bevlogen bakker’.
Maar het irritantst is nog wel het uitbundige gebruik van het woord ‘echt’. Marqt verkoopt alleen ‘echt eten’, dat volgens een bordje ‘vanzelf ontstaat’. Een mysterieus begrip, dit ‘echt’. Net als ‘puur’, ‘eerlijk’ en soortgelijke vage termen waarmee naïeve consumenten tot dure aankopen worden verleid.
Elsevier nummer 24, 13 juni 2015