Minister Hermans doopt Jettens beleid in VVD-sausje

Nederlands eerste klimaatminister Rob Jetten en zijn opvolger Sophie Hermans. Beeld: Bas Czerwinski/ANP

Minister van Klimaat en Groene Groei Sophie Hermans wil het klimaatbeleid meer focussen op betaalbaar, dan op ultragroen. Daarmee legt de VVD’er een duidelijk andere focus aan dan haar D66-voorganger.

Sophie Hermans (VVD) greep begin september het openingsfeest van CO2-opslagproject Porthos aan voor haar eerste speech als minister van Klimaat en Groene Groei. Niet dat het echt een openingsfeest was. Zo’n 150 mensen zijn al maanden bezig met het lassen en ingraven van 30 kilometer aan leidingen in de overvolle Rotterdamse haven. Maar dat begon al in de winter, en Porthos wilde per se een feestje met mooi weer.

Klimaatdoel 2030 halen

Op een boot met zo’n honderd moderne havenbaronnen, Porthos-technici en journalisten nam Hermans subtiel afstand van haar voorganger Rob Jetten. De D66’er legde als klimaatminister de nadruk op het halen van de klimaatdoelen: 55 procent minder uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Hermans heeft het vooral over het ondernemerschap dat daarvoor nodig is.

Lees ook dit profiel van Rob Jetten: Hoe klimaatdrammer Jetten een klimaatmacher werd

De CO2-uitstoot omlaag brengen door alleen maar in te zetten op nieuwe brandstoffen als groene waterstof is ‘te duur’, zei Hermans in een speech die zij van papiertjes – maar wel in vloeiend Engels – voorlas.

Beter zijn volgens haar projecten als Porthos, waarbij al bestaande (fossiele) industriële complexen hun CO2 afvangen en opbergen onder de Noordzee. Hermans prees het unieke karakter van Porthos – nergens in de Europese Unie is een dergelijk project al in aanbouw – als voorbeeld dat ‘innovatie in Nederland nog altijd levend is’.

Delta Rijn Corridor

Ahmed Aboutaleb permitteerde het zich om in de nadagen van zijn Rotterdamse burgermeesterschap de kersverse minister een dwingende boodschap mee te geven. Want Porthos mag dan lopen, een volgend belangrijk project, de Delta Rijn Corridor – een buizenstelsel tussen Rotterdam en Duitsland voor onder meer CO2 en waterstof – loopt vier jaar vertraging op en is er pas in 2032. ‘Accepteer die vertraging niet. Accepteer het niet!’

Volgens Aboutaleb moet Hermans vergunningsprocedures en andere regels versoepelen om het project vlot te trekken. Een heldere visie is stap één voor Hermans, nu nog doorpakken.

Schrijf u in voor onze ochtendnieuwsbrief

Abonneer u op de gratis nieuwsbrief EW Ochtend en start de dag scherp met de belangrijkste artikelen over politiek, economie en buitenland.