Dat de verhoudingen tussen Air France en KLM stroef verliepen was al duidelijk, maar uit de opmerkingen van de directie naar aanleiding van weer een nieuwe staking, blijkt dat de irritaties nu een hoogtepunt hebben bereikt.
In een brief liet KLM-topman Pieter Elbers aan het Nederlandse personeel weten helemaal klaar te zijn met de Franse piloten. ‘Deze destructieve staking brengt ook schade aan de reputatie van KLM’, aldus topman Pieter Elbers.
Machtsmiddel
Hoe lang houdt verbond tussen KLM en Air France nog stand?
De Nederlandse divisie van de combinatie Air France-KLM heeft al een overeenstemming bereikt met de piloten, bij de Fransen lijkt een akkoord dus ver weg. Het overleg wierp in het begin nog wel vruchten af: ‘De eerste resultaten van het herstel met de werknemers zijn net zichtbaar.’ Maar de vooruitgang bracht uiteindelijk niets teweeg, met als gevolg een staking van minstens drie dagen.
De directie van het bedrijf probeerde met man en macht de vakbondsleiders op andere gedachten te brengen, de piloten van Air France houden voorlopig hun poot stijf. Zelfs een oproep van de Franse Minister van Verkeer kon daar geen verandering in aanbrengen. De vliegeniers dreigden al geruime tijd met concrete actie en hebben nu met het EK in Frankrijk een ideaal machtsmiddel gevonden. De piloten leggen van zaterdag 11 juni tot dinsdag 14 juni het werk neer, vlak na de opening van het Europees Kampioenschap.
Steun
Overigens hoeft de Franse pilotenvakbond SPAF, waarbij een kwart van de piloten is aangesloten, niet op steun te rekenen van de Nederlandse equivalent. Steven Verhagen van de VNV noemde de staking eerder al ‘ongecontroleerde muiterij’ en keurt daarmee in navolging van KLM de acties af.
Het dreigt een lange en hete zomer te worden voor de directie van Air France, want ook het cabinepersoneel heeft aangegeven een staking in te plannen.