In plaats van bezuinigingen, zoals KLM-personeel wél heeft gedaan, koos de Franse tak van Air France-KLM ervoor om te staken. De passagierscijfers van Air France stortte daarna in, maar de Franse piloten willen wel dat de groei van KLM ‘eerlijk verdeeld’ wordt.
De dagenlange staking van Air France-piloten vorige maand, die van 11 tot 14 juni heeft geduurd, was voor de Franse tak van Air France-KLM niet zonder gevolgen. De staking, tijdens het EK voetbal, zorgde ervoor dat bijna een vijfde van de vluchten die dagen geannuleerd werden.
De staking kostte Air France zo’n 40 miljoen euro. Het aantal vervoerde reizigers daalde afgelopen maand met 6 procent, naar 4,3 miljoen.
De reden voor staking van de Franse tak was omdat de piloten het niet eens zijn met besparingsmaatregelen en een krimp van het vluchtaanbod. Het besparingsplan heeft als doel om Air France-KLM beter bestand te maken tegen groeiende concurrentie.
Met KLM gaat het goed
Bij KLM ging het afgelopen jaar juist heel goed. Met 2,7 miljoen reizigers heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij een groei van 4,7 procent doorgemaakt.
De stakers noemen het oneerlijk dat KLM mede door investeringen in nieuwe vliegtuigen en nieuwe bestemmingen een groei doormaakt. Ze vinden dat Air France ook recht heeft op deze ontwikkelingen.
KLM-directeur Pieter Elbers noemde de Franse acties ‘destructief’ omdat ‘Air France, net als KLM, juist bezig is om met al haar werknemers stappen te zetten op weg naar herstel’. Het personeel van KLM ging vorig jaar akkoord met flinke kostenbesparingen, juist een van de redenen waarom er ook kon worden geïnvesteerd.
Ron Kosterman: Verlos KLM zo snel mogelijk van de schutterende Fransen
Miljoenenschade
Het is niet de eerste keer dat de Fransen het werk neerleggen. In september 2014 kostte een reeks stakingen van Franse piloten Air France-KLM al een half miljard euro.
De huidige economische situatie van het Frans-Nederlandse bondgenootschap, Air France-KLM lijdt al jaren verlies, leidde al tot het opstappen van topman Alexandre de Juniac. Vrijdag maakte ook financieel directeur Pierre-François Riolacci bekend op te stappen, naar eigen zeggen omdat hij ‘elders in Europa een nieuwe uitdaging wil aangaan’.