Lobbyisten van tech-industrie infiltreren in Brussel

Een man draagt de vlag van de Europese Unie. Foto: ANP

Bedrijven uit de Amerikaanse hightech-zone Silicon Valley richten hun pijlen op de hoofdstad van de Europese Unie (EU): Brussel. De technologiebedrijven investeren miljoenen extra om het beleid van Brussel te beïnvloeden.

Met zo’n 4,25 miljoen euro investeerde Google het meest in lobbyisten, gevolgd door Facebook (1 miljoen) en netwerkgigant Cisco (1 miljoen). Andere bedrijven die tonnen besteden aan het masseren van Brusselse politici, zijn softwarebedrijf Oracle, online-marktplaats eBay en computergigant Apple.

Wettelijke en maatschappelijke veranderingen

Vergeleken met 2014 besteden technologiebedrijven 278 procent meer aan lobbyisten. In 2014 ging het om 3,6 miljoen euro, in 2017 om zo’n 13,6 miljoen euro. De groeiende investeringen in lobbyen zijn  explosief te noemen.

De invloed van bedrijven uit Silicon Valley moet niet worden onderschat.  Tien jaar geleden was het nauwelijks voorstelbaar dat een bedrijf als Uber zou kunnen concurreren met erkende taxibedrijven. Ook het op grote schaal streamen van films en series, zoals nu met Netflix, was ondenkbaar. Zowel vanuit wettelijk als maatschappelijk oogpunt hebben tech-bedrijven grote veranderingen verwezenlijkt.

Van europoliticus tot lobbyist

Silicon Valley-bedrijven weten succesvol voormalige politici te rekruteren. Veel lobbyisten werkzaam voor Google waren voorheen europarlementariërs. In 2016 huurde Uber oud-eurocommissaris Neelie Kroes in als lobbyist. Het rekruteren van oud-politici biedt voordelen: zij weten de weg in de instituties van de EU, doorzien de beleidsprocessen en hebben tijdens hun werk als politicus een breed en waardevol netwerk opgebouwd.

Bovendien hebben bedrijven uit de Silicon Valley lessen getrokken uit het verleden. Tech-giganten als Microsoft, Qualcomm en IBM lagen stuk voor stuk in de clinch met de Europese Commissie. In 2009 legde de Commissie een boete van ruim 1 miljard euro op aan chipfabrikant Intel voor machtsmisbruik. In 2016 kreeg Apple een boete van 13 miljard euro voor het krijgen van illegale staatssteun in Ierland. Door te investeren in lobbyisten hopen de bedrijven invloed uit te oefenen op het beleid en lange, kostbare gerechtelijke affaires te voorkomen.