Premium Lock Gaat ‘Madame Métro’ straks Air France KLM leiden?

09 juli 2018Leestijd: 3 minuten
Air France-KLM. Foto: ANP

Ze is klein van stuk, haar stem is donker, en ze is zeer ambitieus. Catherine Guillouard (53), nu nog de baas van de Parijse metro, wordt door Franse media genoemd als opvolger van de opgestapte topman van Air France-KLM , Jean-Marc Janaillac.

Het is de tweede poging van de Franse staat, die als grootste aandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij achter de schermen aan de touwtjes trekt bij de zoektocht naar een opvolger, om een nieuwe CEO te vinden.

Nice Matin
Catherine Guillouard in Nice Matin

In de komende weken moet duidelijk worden of Guillouard serieus kans maakt.

Geen ervaring in luchtvaart

De eerste kandidaat, Philippe Capron (60), werd door vakbonden, buitenlandse aandeelhouders en junior partner KLM gewogen en te licht bevonden. Het lijkt erop dat de Fransen hebben geleerd van deze mislukking.

Capron was weliswaar financieel topman van het grote, internationaal opererende transport- en afvalbedrijf Véolia, had ook ervaring in wat tegenwoordig ‘verandermanagement’ wordt genoemd, maar was nog nooit CEO geweest, en had bovendien geen ervaring in de luchtvaart.

Tien jaar bij Air France

Guillouard, afkomstig uit het zonnige Cannes waar haar ouders in het toerisme werkten, is sinds augustus 2017 CEO van de RATP, de Parijse metro. Ze volgde daar Élisabeth Borne op, die de Franse minister van Transport is geworden.

Eerder in haar loopbaan, tussen 1997 en 2007, zat ze tien jaar bij Air France. Ze kent het bedrijf in tegenstelling tot Capron goed, en werkte er onder meer als hoofd van de afdeling Financiële Zaken.

Beiden ‘énarques’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw