De CEO van online woonwinkel Flinders, Oscar Diele (52), zag in coronatijd de omzet exploderen. Nu ziet hij vooral dat de traditionele meubelboulevards verdwijnen.
1. Waar komt u vandaan?
‘Ik kom uit een middenklasse- arbeidersgezin. Geboren in Voorst, opgegroeid in Zwolle en nu woon ik in Amsterdam. Mijn vader werkte op kantoor bij een drukkerij, mijn moeder in de zorg. Mijn ouders scheidden toen ik dertien was. Ik ben vooral opgegroeid in een snel veranderende wereld met nieuwe digitale mogelijkheden. Mijn hele jeugd was ik erg geïnteresseerd in digitale vernieuwing. Dat begon met een Casio-rekenmachine /-horloge, de eerste Commodore 64- computer, de eerste videorecorder en later het eerste modem waarmee je op het internet kon. Het toepassen van digitale technologie om nieuwe mogelijkheden te creëren, zat er dus al vroeg in.’
2. Nu bent u CEO bij Flinders, een online meubelwinkel met veel oog voor design. Hoe is dat zo gekomen?
‘Ik werk nu tien jaar bij Flinders. Met Geert-Jan Smits was ik de oprichter. Hij vertelde andere bedrijven altijd hoe ze zaken moesten doen, en op een gegeven moment wilde hij het zelf gaan doen. Samen hebben we Flinders opgezet en uitgebouwd. Onze eigen ervaring was dat het kopen van meubels een nare ervaring is. Dat wilden we veranderen. Wie wil er nou met de auto naar zo’n meubelboulevard, met een hijgende verkoper in je nek? En dan staat er ook nog een heel beperkte collectie. Heb je wat gevonden en bestel je dat, dan moet je twaalf weken wachten. Het is gewoon geen leuke klantreis. Wij konden dat beter, dachten we.
‘In mijn tijd bij Wehkamp zeiden mensen: “Kleding ga je toch niet online kopen? Je wilt het voelen en passen.” Inmiddels is bewezen dat het wel kan. Meubels online kopen is hetzelfde. Het kan heel goed, al loopt het relatief nog iets achter. Online zorgt nu voor een kwart van alle bestedingen in meubels. Dus er zit nog veel groei in.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen