Oprichter en baas van DenkProducties Hans Janssen (51) organiseert congressen en heeft een deel van zijn bedrijf verkocht aan een Finse congresorganisator.
1. Wat is uw achtergrond?
‘Ik ben geboren in Helden, vlak bij Roermond. Mijn vader had een bloemenkwekerij. Dat was altijd hard werken. Op zaterdag om vijf uur ’s ochtends in de kassen meehelpen. Je bent als kweker heel afhankelijk van het weer. Als het warm is, kopen mensen geen bloemen. Maar de kas staat dan wel vol met bloeiende bloemen. Ik heb nooit de ambitie gehad om erin te stappen. Je maakt in die branche heel veel kosten en je weet nooit of je het terugverdient. Het is een beetje roulette spelen.’
2. U hebt in Nijmegen gestudeerd. Wist u toen al wat u wilde worden?
‘Ik heb bedrijfskunde gedaan en organiseerde voor de studentenvereniging loopbaandagen. Evenementen organiseren vond ik al snel leuk. Maar na mijn afstuderen ben ik drie maanden lang consultant activity based costing geweest. Dat was dus niets voor mij. Toen kwam ik bij het Nederlands Studie Centrum terecht en werd ik congresmaker voor de managementmarkt.
‘Dat heb ik vijf jaar gedaan. Daar ging het over de balanced score card en iso-normen. Dat waren echte need to know-bijeenkomsten. Ik wilde liever experimenteren en nieuwe dingen proberen. Ik heb een congres georganiseerd over de psychologie van optimaal presteren. Pianist Rian de Waal vertelde daar over het moeilijkste pianostuk dat er bestaat. Er kwamen 23 mensen op af. Een week later maakte ik een congres over performance management in de zakelijke dienstverlening en kreeg ik er 200. Ik vond alleen dat eerste congres veel leuker dan het tweede.’
Hans Janssen (1972)
Geboren in Helden. Denk Producties organiseert zo’n tien events per jaar, zoals MBA in één Dag met Ben Tiggelaar. De omzet is 2,5 miljoen euro. Voor corona was dat nog 3,5 miljoen euro. Drie jaar geleden verkocht hij een deel van zijn bedrijf. Hij woont in Nijmegen en heeft drie kinderen.
3. U stapte weer op?
‘Ja, toen ben ik naar Visionweb gegaan, een IT-bedrijf van Eckart Wintzen. Daar mocht ik mijn eigen salaris bepalen, heel hip. Daar zat ook Joep Schrijvers en die had een boek gemaakt: Hoe word ik een rat? Hij gaf daar interne presentaties over. Ik deed de bedrijfsopleidingen bij Visionweb en dacht: dit is een grappige training. Je leerde denken in belangen en niet in doelen. Ik vond dat het een groter publiek verdiende.
‘Ik ben toen naar Hans Groen van congresorganisatie Focus gegaan met de vraag of hij wilde helpen dit groter te maken. Hans was niet overtuigd, maar wilde het wel proberen. Er waren meteen heel veel inschrijvingen, maar ook veel klachten. Focus was een premium congresmerk dat veel zaken deed met Nyenrode, en dit was te plat. Toen ben ik overgestapt naar Focus en hebben we het samen verder opgezet. Focus is de Bijenkorf en dan doe ik de kelder wel met Denk, was mijn voorstel. Denk werd het tweede label naast Focus, zoals Onderhandelen voor Vrouwen en Provocatief Coachen. Dat soort zaken. MBA in één Dag kwam toen ook langs.’
4. U hebt de band met Focus ook weer doorgeknipt?
‘Ja, ik heb Denk tien jaar geleden losgemaakt. Focus had de database, het merk en de mensen. Ik had tijd en kan leuke programma’s bedenken. We deelden de opbrengsten. Maar het begon te wringen, want de mensen moesten voor twee merken werken die toch heel anders waren. De constructie werd een Siamese tweeling die verschillende kanten op wilde. Toen hebben we het gesplitst.’
5. Is er een lijn in wat u nu doet?
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen