Vermiste bagage claimen is gebonden aan regels, maar reizigers kunnen soms rekenen op coulance.
Bagage verliezen tijdens uw vakantie is vervelend. Niet alleen omdat het doen van aangifte van verlies of diefstal bij de lokale politie veel tijd kost, maar ook omdat spullen die nodig zijn voor uw vakantie, zoek zijn. Gelukkig is er voor dit soort situaties de reisverzekering. U hebt er al een voor 35 euro per jaar.
Reisverzekeringen van de drie grote Nederlandse verzekeraars, Delta Lloyd, Univé en AEGON, vergoeden schade tot bedragen tussen de 1.000 en 3.750 euro. Het exacte bedrag hangt af van de polis en het aantal op de polis verzekerde personen. AEGON biedt bijvoorbeeld een gezinsverzekering met een dekking tot 5.000 euro.
Wat bij verlies wordt vergoed, verschilt sterk per verzekeraar en per polis. Ook geldt vaak een plafond aan het verzekerde bedrag per artikel. Univé bijvoorbeeld keert bij verlies van juwelen maximaal 500 euro uit, terwijl het tot 2.500 euro uitkeert bij verloren elektronica. Bij Delta Lloyd is de dekking bij dezelfde items fors lager.
Restwaarde
Ook in het geval van vertraagde of vermiste bagage varieert de dekking sterk. U zult in de tussentijd het een en ander moeten vervangen, en ook dat bedrag kunt u claimen op uw verzekering. Het loont dus om zelf op internet prijsvergelijkend onderzoek te doen naar de verzekering die bij u en uw situatie past.
Bewaar bonnetjes goed. Verzekeraars eisen dit in hun voorwaarden en het uiteindelijk uitgekeerde bedrag hangt er sterk vanaf. Bankafschriften, kopieën en zelfs foto’s van de nota gelden vaak als voldoende bewijs. Verzekeraars gebruiken dit om de restwaarde van een artikel te berekenen.
Hoe ouder een artikel, hoe minder er wordt vergoed. Bij kleren ouder dan drie jaar bijvoorbeeld geven veel verzekeraars niks meer terug, terwijl bij verlies binnen een jaar na aankoop de nieuwwaarde wordt vergoed.
Wie geen nota of bankafschriften kan laten zien, kan soms toch op coulance van de verzekeraar rekenen. AEGON bijvoorbeeld vertrouwt erop dat haar klanten in alle eerlijkheid hun claims indienen, zegt een woordvoerder. Deze klanten kunnen alsnog rekenen op vergoeding.
Elsevier nummer 30, 25 juli 2015