Michael Horn, de baas van Volkswagen (VW) in de Verenigde Staten, heeft dinsdag zijn excuses aangeboden vanwege het vermeende sjoemelen met de software van dieselmotoren. Op de beurs levert het concern flink in.
‘We hebben het totaal verprutst. Ons bedrijf was oneerlijk tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en tegenover jullie,’ zei de topman tijdens een toespraak tot toehoorders in New York. Wat speelt er rond het van oorsprong Duitse bedrijf?
Fraude
Het autoconcern erkende eerder dat zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met speciale computerprogramma’s die ervoor zorgen dat de uitstootcijfers van diesel tijdens laboratoriumtests lager uitvallen dan in het dagelijks gebruik.
EPA, de milieudienst die Horn in zijn speech aanhaalde en die de fraude openbaarde, sprak tot dusver van manipulatie van een half miljoen wagens. De crisis is voor Volkswagen nog niet voorbij, nu ook landen als Zuid-Korea en Australië willen weten hoe het precies zit met de uitstoot van Volkswagen-diesels die bij hen op de weg rijden.
Uitstoot
De Zuid-Koreanen lieten weten dat de dieselwagens van het autobedrijf op de uitstoot gaat controleren. Het Amerikaanse ministerie van Justitie is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar Volkswagen.
Daar, in de Verenigde Staten, hangt Volkswagen een enorme boete boven het hoofd die kan oplopen tot bijna 16 miljard euro. Het gaat om auto’s van de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015, en ook een model van luxedochter Audi.
Koersdaling
Vanwege het dieselschandaal heeft het bedrijf voor nu 6,5 miljard euro gereserveerd. Dat is bedoeld om de kosten te dekken van ‘de noodzakelijke servicemaatregelen’ – vermoedelijk om de dieselmotoren van 11 miljoen auto’s aan de regels te laten voldoen.
Het miljardenbedrag is ook bedoeld om ‘het vertrouwen van de klanten terug te winnen’. Op de beurs van Frankfurt kreeg het aandeel Volkswagen maandag flinke klappen te verduren. Bijna 20 procent moest het concern inleveren, de grootste koersdaling in zeven jaar. Vandaag ging de koers verder onderuit.