Sjoemelend Volkswagen-concern gaat zware tijd tegemoet

'EPA'

Volkswagen sjoemelt met milieutests voor dieselauto’s. Niet onwaarschijnlijk is dat de affaire de hele Duitse auto-industrie besmet en de Duitse economie aantast.

Het zijn zware weken voor Duitsland. Nadat Angela Merkel eerst niet al te handig optrad in de migrantencrisis, is Volkswagen betrapt op een vorm van sjoemelen die je eerder in een bananenrepubliek verwacht dan in het bastion van Gründlichkeit en Pünktlichkeit.

De ingenieurs en programmeurs uit Wolfsburg hebben hun dieselauto’s uitgerust met software die alert is op een groot verschil in draaisnelheid van voor- en de achterwielen. Dat wijst erop dat de auto op een rollerbank staat, voor een milieutest. Door de software geven de dieselauto’s een andere waarde aan voor de uitstoot van stikstofoxide dan op de weg.

Politieke dimensie

De zwendel heeft al grote gevolgen voor het Duitse autoconcern dat op de beurs een substantieel deel van zijn waarde kwijt is. Tot nu toe bleef de affaire beperkt tot Amerika, maar ook andere landen vragen zich af of de VW-diesels wel zo schoon zijn als wordt aangeprezen. Het kan bijna niet anders dan dat er koppen gaan rollen. Niet onwaarschijnlijk is ten slotte dat de affaire de hele Duitse auto-industrie besmet en de Duitse economie aantast.

De affaire kent ook een politieke dimensie. De afgelopen decennia heeft Europa massaal voor de dieselauto gekozen. Dat komt doordat er op dit vlak een conflict is tussen twee vormen van ‘groen’: klimaat en milieu.

Dieselauto’s zijn milieuvervuilender dan benzine-auto’s: ze stoten iets meer fijnstof (roet) en stikstofoxide uit. Daartegenover staat dat ze zuiniger rijden dan benzine-auto’s en dus per kilometer minder van het broeikasgas CO2 genereren. Doordat de Europese Unie tegenwoordig – meer dan andere delen van de wereld – in de ban is van klimaatverandering, hebben de diesels hier zo’n opmars kunnen maken.

Elsevier nummer 39, 26 september 2015