Renault slaat terug tegen China – elektrisch rijden wordt eindelijk Europees én betaalbaar

Gaat deze kleine Franse auto de Europese harten stelen? (Foto: Renault)

In dit artikel

De feiten: Renault overtrof verwachtingen, lanceert nu Twingo

Bron: Renault

Renault heeft op 6 november zijn volledig nieuwe, elektrische versie van de Twingo gepresenteerd. Met een verwachte prijs onder de 20.000 euro wordt het een van de goedkoopste elektrische auto’s op de Nederlandse markt.

De strijd om de goedkope elektrische auto laait daarmee op. Renault gaat met de Twingo de strijd aan met het Chinese merk BYD in het goedkopere autosegment. Andere Europese merken volgen nog.

Twingo’s grote concurrent

BYD zet in op zijn Dolphin Surf, die in juni op de Nederlandse markt kwam. Dat model wordt gezien als de aanjager die Europese fabrikanten dwingt te investeren in goedkopere modellen.

De introductie vormt onderdeel van de bredere vernieuwing van het modellenaanbod van de Franse autofabrikant. De Twingo E-Tech komt begin 2026 op de Nederlandse markt.

Renault profiteerde van herstructurering en elektrische modellen

De Renault Group behaalde in 2024 een omzet van 56,2 miljard euro. Dat is 7,4 procent meer dan vorig jaar. De groep boekte een operationele winst van 4,3 miljard euro (7,6 procent van de omzet), de hoogste uit haar historie.

De nettowinst steeg met 21 procent naar 2,8 miljard euro. Door een kapitaalverlies van 2 miljard euro op Nissan-aandelen kwam de gerapporteerde nettowinst uit op 0,8 miljard euro.

Daarnaast zag Renault een vrije kasstroom van 2,9 miljard euro, ruim boven de verwachting van 2,5 miljard euro. De automotive-divisie verdubbelde bijna haar nettowinst tot 7,1 miljard euro.

In 2023 maakte Renault ook al een recordwinst.

EW’s visie: Fransen laten met modellen als Twingo Duitsers zien hoe je auto’s maakt

Door: Robert Smid, redacteur Automotive

De Europese auto-industrie verkeert in zwaar weer. In Duitsland, Frankrijk en Italië dreigen tienduizenden banen te verdwijnen door dalende omzet en winsten.

Dat komt niet alleen door de coronadip. Europese automerken zijn ingehaald door hun eigen arrogantie, zo schreef de Vlaamse autojournalist Urbain Vandormael (Knack) al.

Ze gingen er jarenlang vanuit dat labels zoals made in Germany voldoende waren om de wereldmarkt te domineren. En dat was ook zo.

Maar terwijl zij op hun lauweren rustten, haalde China ze in.

Europese automerken worstelen met Chinese voorsprong

Chinese autofabrikanten ontwikkelen nieuwe modellen in één jaar. In Europa duurt dat vier jaar. Tegen zo’n 30 procent hogere kosten.

Vooral Duitse merken voelen momenteel de harde realiteit. In 2024 verkocht zowel Audi (min 12 procent) als BMW (min 2,3 procent) minder auto’s. Mercedes zag een flinke winstdaling van 28,4 procent. Het bedrijft boekte nog altijd een nettowinst van dik 10 miljard euro, maar gaf toe dat het beter moet.

De malheur bij VW Group is alom bekend: dat stevent af op een historische kostenbesparing.

Elders in Europa is het niet veel beter. Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel en anderen) gaat door een crisis na kostenbesparingen die de productkwaliteit aantastten. Hun kortetermijndenken en winstbejag wreken zich nu. Onlangs stapte CEO Carlos Tavares op.

De technologische achterstand op China is nu twee tot drie jaar, een eeuwigheid in de autosector. Dat is geen toeval, maar een gevolg van zelfgenoegzaamheid en gebrek aan innovatiekracht.

Renault leidt de weg, Twingo onderdeel van strategie

Renault toont dat het anders kan. Het resultaat van lef en strategische keuzes. Topman Luca de Meo koos met zijn in 2021 ingezette Renaulation-strategie voor innovatie en vergroting van de operationele marge. Zijn opvolger François Provost wil zijn strategie voortzetten.

Deze strategie rust op drie pijlers: wederopstanding, renovatie en revolutie. Samengevat: kosten besparen en de brandstofmotortak (op lange termijn) uitfaseren, investeren in elektrische en hybride auto’s met efficiëntere productie, en transformeren naar een technologie-, energie- en mobiliteitsbedrijf.

Daarnaast durfde De Meo verder te kijken. Zo koos hij in 2022 voor een bijzondere samenwerking met de Chinese autobouwer Geely (bekend van Volvo en Lotus).

Samenwerkingen op- en afbouwen

Op 24 november 2022 kondigden Renault en Geely de samenwerking aan, wat leidde tot de oprichting van Horse Powertrain op 31 mei 2024.

Deze eenheid is in feite de voormalige brandstofmotorproductie-tak van Renault en omvat zeventien fabrieken en vijf centra voor onderzoek en ontwikkeling.

Ook werken de Fransen samen met de Chinezen op het gebied van distributie.

Daarnaast bouwde De Meo de vastgelopen samenwerking met partner Nissan juist af, omdat hij daar niet genoeg vooruitgang meer in zag.

Renault kijkt vooruit: Twingo, Mégane, R5

De Meo koos daarnaast voor een expertisecentrum voor duurzame mobiliteit in het Franse Douai. Daar worden modellen zoals de Mégane E-Tech en de R5 E-Tech ontwikkeld.

De Meo hanteerde een strategie die zowel pragmatisch als visionair is: efficiënter produceren om elektrische auto’s betaalbaar te maken voor de massa.

Twingo E-Tech: noodzakelijk voor Europa

De Twingo E-Tech wordt de eerste elektrische stadsauto onder de 20.000 euro. Dit is niet alleen slim, maar ook noodzakelijk om in Europa relevant te blijven.

Renault bewijst dat lef, visie en samenwerking het verschil maken. Terwijl Europese concurrenten achter de feiten aanlopen, maakt Renault een recordwinst.

Meer dan Twingo: de Renault 5

En er is meer op komst. Terwijl de Duitse merken stuurloos lijken, heeft Renault zijn weg gevonden. Zo werd dit jaar de nieuwe Renault 5 verkozen tot Car of the Year, en dat is begrijpelijk.

Deze herinterpretatie van het legendarische model toont aan dat elektrisch stadsvervoer ook voor een betaalbare prijs en in een aantrekkelijke verpakking op de markt kan worden gebracht.

De nieuwe CEO François Provost heeft daarmee goud in handen – goud dat De Meo uit de diepte van het merk heeft gedolven.

Tegenargument: ‘Renault kan zich weinig misslagen veroorloven’

Bron: Bart Kuijpers, journalist en automotive-expert

Volgens Bart Kuijpers, journalist en automotive-expert, danst Renault op een dun koord. ‘Renault is als een topgolfer. Het speelt nu al een tijdje op de toppen van zijn kunnen. En dat resulteert in een mooie score,’ zei Kuijpers eerder tegen EW.

‘Maar gezien de omvang en schaal van het bedrijf, kan het zich weinig misslagen veroorloven: één hole verpesten, kan de vooruitzichten snel doen versomberen.’

Verdere verdieping: Uitstel verbod verbrandingsmotoren

Bron: Renault

De alom geprezen De Meo pleitte eerder voor uitstel van het Europese verbod op verbrandingsmotoren van 2035 naar 2040.

Als voormalig voorzitter van de ACEA (European Automobile Manufacturers Association) vertegenwoordigde De Meo de belangen van Europese autoconstructeurs, inclusief Duitse merken.

Sinds september is hij vertrokken bij Renault. Hij werkt nu bij een Franse multinationale holding van luxegoederenmerken.

Verbod verbrandingsmotoren

Het verbod waarvoor hij pleitte, is echter ook in het belang van de Duitse automerken. Zo roept Mercedes-Benz-CEO en ACEA-voorzitter Ola Källenius, net als De Meo, al geruime tijd op om het verkoopverbod voor benzineauto’s vanaf 2035 te versoepelen.

Ook bondskanselier Friedrich Merz riep onlangs een crisistop met de Duitse autosector in het Kanzleramt bijeen. Hij wil het verbod van de Europese Unie op de productie van brandstofmotoren van tafel halen, maar zijn regering is verdeeld.

Verder lezen: Meer over de Europese automarkt