De feiten: Aantal autokilometers in 2024 boven pre-corona-niveau
Bronnen: ANWB, CBS, RijkswaterstaatNederlandse personenauto’s reden vorig jaar samen 121,9 miljard kilometer in binnen- en buitenland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was dat 2,3 procent meer dan in 2023.
Meer auto’s, minder thuiswerken
Ook lag het aantal autokilometers voor het eerst weer op een hoger niveau dan voor de coronapandemie. In 2019 werden 121,2 miljard kilometers afgelegd. Tijdens corona was er een flinke terugval in het aantal gereden kilometers.
Hoewel per auto nog altijd minder wordt gereden dan voor de pandemie, neemt het totaal aantal autokilometers toch toe. Dat komt doordat er meer auto’s bijkomen. Het personenautopark groeide tussen 2019 en 2024 met zo’n 600.000 en nadert de 10 miljoen.
Daarnaast werken mensen minder fanatiek thuis dan tijdens de coronapandemie, meldt het CBS.
Minder thuiswerken, meer files
Door meer auto’s en meer autokilometers wordt het steeds drukker op de weg. Volgens de ANWB steeg het aantal files in 2024 met 8 procent.
Rijkswaterstaat keek naar zogeheten kilometerminuten (de gemiddelde filelengte maal de duur van de file) en kwam uit op een groei van liefst 11,7 procent. In 2024 ging het om bijna 22 miljoen kilometerminuten.
Naast de stijging van het aantal auto’s en autokilometers groeit het aantal files ook door wegwerkzaamheden.
Wie zegt wat over de toenemende drukte op de weg
Bron: ANWB, Rijkswaterstaat, NOS, Rijksoverheid- ‘Door economische groei, verdichting van onze steden en groei van de bevolking neemt mobiliteit de komende jaren alleen maar toe. De druk op onze bestaande infrastructuur en mobiliteit wordt de komende jaren groter,’ zegt de zogeheten Mobiliteitsalliantie, waar onder meer ANWB en belangenvereniging BOVAG deel van uitmaken.
- ‘We beperken de overlast zoveel mogelijk, maar de weggebruiker is ook aan zet. Als je het komende jaar zonder voorbereiding de auto pakt, loop je kans op forse vertraging. Vooral in de periode van mei tot oktober.’ Dat meldde Eric Diepstraten, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat begin 2025.
- ‘Over de periode van januari tot en met september gemeten is de filezwaarte met 7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2024.’ Dat meldde NOS op basis van cijfers van de ANWB.
- ‘De files in ons land zijn meer dan een ergernis: ze kosten tijd en geld, bovendien werken ze onveilige situaties in de hand. Door bewuster te kiezen op welke tijden we reizen, kunnen we files fors terugdringen. Het vraagt om een mentaliteitsverandering, maar de voordelen zijn groot,’ zegt Barry Madlener, toenmalig minister van Infrastructuur en Waterstaat (PVV) in januari.
EW’s visie: Extra geld voor infrastructuur is onvermijdelijk
Door: Max Erich, redacteur economieDe fileluwe coronatijd ligt alweer geruime tijd achter ons. Het thuiswerken is deels gebleven en leidt tot licht selectiever gebruik van de auto.
Een druppel op de gloeiende plaat, want het aantal inwoners stijgt. In 2019 waren een kleine 11,2 miljoen mensen in bezit van een rijbewijs. Begin dit jaar steeg dit naar bijna 11,8 miljoen.
Het aantal auto’s is met zo’n 600.000 stuks toegenomen en groeit nog altijd. De grens van 10 miljoen nadert. Die groei valt ook nog eens samen met een toename in wegwerkzaamheden. Jarenlang achterstallig onderhoud hoopt zich op, zo waarschuwde de Algemene Rekenkamer eerder. Ook EW schreef hierover.
Den Haag moet investeren
Een nieuw kabinet ontkomt dan ook niet aan extra investeringen in mobiliteit en infrastructuur. Gelukkig lijkt de politieke wil aanwezig. Volgens de doorrekeningen van het Centraal Planbureau willen vrijwel alle politieke partijen meer investeren op het thema bereikbaarheid.
Links steekt de extra miljarden meer in openbaar vervoer, terwijl (centrum)rechts de uitgaven spreidt over weg en spoor. Beide zijn essentieel om Nederland in beweging te houden.
Rekeningrijden een mogelijkheid
Mogelijk zet een nieuw kabinet weer in op rekeningrijden. Dat kan het aantal kilometers per auto terugdringen. Maar het zal de groei van het wagenpark niet remmen en mogelijk zelfs stimuleren, als bezit van auto’s goedkoper wordt.
Verdere verdieping: Hoeveel verkeer en autoʼs telt Nederland?
Bronnen: BOVAG, CBS, KiM, NDWMeer over het aantal gereden autokilometers is terug te vinden in deze publicatie van het CBS. Daaruit blijkt onder meer dat vrouwen meer autorijden. Ook geldt: hoe hoger het inkomen, hoe meer kilometers met de auto.
Het CBS heeft meer cijfers over de groei van de bevolking en het toenemend aantal mensen met een rijbewijs.
Over het exacte aantal personenauto’s in Nederland bestaat verwarring. Volgens sommigen is de grens van 10 miljoen al geslecht. Maar dat is alleen zo als bijvoorbeeld voorraden van autobedrijven worden meegeteld.
Het verkeer op weg en spoor zal de komende jaren naar verwachting verder stijgen, denkt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Cijfers van het CBS (op basis van de Nationale Databank Wegverkeergegevens) tonen ook voor 2025 groei in het wegverkeer, zowel doordeweeks als in het weekend.