Nederlandse autoriteiten zijn de islam die via immigratie naar Nederland is gekomen over het algemeen zeer toegenegen. De islam wordt bijvoorbeeld als bij uitstek vredelievend voorgesteld, als middel van integratie, of als een bijdrage aan een veelkleurig Nederland.
Een islamitische uiting als de hoofddoek voor vrouwen, wordt wel voorgesteld als een teken van emancipatie, of althans als een mogelijkheid voor vrouwen en meisjes voor een vrijer optreden dan zonder hoofddoek.
Langs dergelijke lijnen wordt er al decennia meegebogen met moslims. Ongetwijfeld ook uit angst, al wordt dat zelden gezegd. Uit doorgedreven inschikkelijkheid. En in het algemeen met verbazend weinig zelfrespect. Volgens sommigen uit zelfhaat.
Nederland buigt mee
Pim Fortuyn introduceerde twintig jaar geleden het begrip ‘islamisering’ voor het omarmen van de islam, dan wel het nalaten van bieden van weerstand. De arabist Hans Jansen voorzag het begrip islamisering van een zeker ook voor Nederland zeer toepasselijke variant: ‘zelfislamisering’. Nederland buigt zelfs mee met de islam zonder dat moslims daar om hebben gevraagd.
Hans Jansen sprak van ‘zelfislamisering’ bij overheden die denken de islam te kunnen assimileren (maar zelf het gevaar lopen geassimileerd te worden) en bij mensen die onkritisch staan ten opzichte van de islam (en juist islamcritici kritiseren).
Historisch overzicht
Elsevier publiceerde in 2007 een historisch overzicht van de zelfislamisering van Nederland, dat in 2015 werd geactualiseerd. Op enig moment zal die historische lijst verder worden geactualiseerd.
In afwachting daarvan nu alvast een lijstje gebeurtenissen van de afgelopen maanden. Het waren namelijk weer vruchtbare maanden voor de zelfislamisering van Nederland. Met een bijzondere rol voor rechters, wethouders, dominees en politiecommissarissen.
Kijk maar mee:
10 juli 2017 Kantonrechter kent 500 euro schadevergoeding toe aan de moeder van twee Haagse meisjes die het maken van een schoolfoto misten, omdat ze vrij hadden gekregen voor het islamitische offerfeest. De rechter vond het discriminerend voor de kinderen.
9 juli 2017 In Utrecht wordt het eerste deel van een boekenserie ‘De Koran, uitleg voor kinderen’ gepresenteerd. Bij het project is onder meer de van origine christelijke stichting NieuwWij betrokken, de presentatie is in een Turkse staatsmoskee (‘Diyanet’).
4 juli 2017 Burgemeester en wethouders van Amsterdam geven toe dat Amsterdamse kinderen met gemeentesubsidie salafisme-les kregen in een vanwege haar fanatisme zeer beruchte moskee.
Juni 2017 De Nederlandse politie en ook Nederlandse politiebonden doen op veel plaatsen mee aan ‘iftar’-bijeenkomsten ter gelegenheid van de islamitische vastenmaand Ramadan, of organiseren zelf dergelijke bijeenkomsten. Er zijn geen religieuze bijeenkomsten van andere geloven bekend waar de politie in participeert of die de politie organiseert.
Juni 2017 De openbare Johan Huizinga-basisschool in Amsterdam wordt tijdens de Ramadan ’s avonds als Marokkaanse moskee gebruikt, ‘voor broeders en zusters (gescheiden ingangen)’.
4 juni 2017 De directie van het Openluchtmuseum in Arnhem is van plan een moskee te bouwen als onderdeel van het thema van de naoorlogse wederopbouw. Want: ‘Islamitische gastarbeiders hebben enorm bijgedragen aan de wederopbouw van ons land,’ aldus de directie.
31 mei 2017 ‘Ruil Tweede Pinksterdag in voor Suikerfeest’ schrijven drie remonstrantse dominees in NRC Handelsblad. ‘Geef – geheel in de geest van Pinksteren – ruimte aan een andere vorm van inspiratie’, aldus de dominees. Nieuw is het niet, dat christelijke kerken ‘hun’ feestdagen cadeau willen doen aan moslims. De Raad van Kerken had al in 1995 vergevorderde plannen om niet alleen Tweede Pinksterdag, maar ook Tweede Kerstdag en Tweede Paasdag in te leveren ten gunste van islamitische feestdagen.
23 mei 2017 Scholieren van het Gooisch Lyceum kijgen een rondleiding in een moskee in Bussum en doen mee aan het gebed aldaar.
19 mei 2017 Een Utrechtse wijkorganisatie heeft besloten de viering van de Internationale Kinderdag een week te vervroegen, omdat 1 juni dit jaar in de Ramadan valt. De verschuiving is ook daarom opvallend, omdat kinderen niet meedoen aan het islamitisch vasten.
18 mei 2017 Pieter-Jaap Aalbersberg, de hoogste chef van de Amsterdamse politie, wil het debat openen over het afschaffen van het verbod op hoofddoeken voor politieagentes. Hij denkt dat het dan aantrekkelijker wordt ‘voor mensen met een migratieachtergrond’ om bij de politie te werken. Het pleidooi wordt in de kiem gesmoord door de landelijke politieleiding. Niettemin draagt een Amsterdamse politieagente op 20 mei op eigen initiatief een hoofddoek. En Ellie Lust, woordvoerster van Aalbersberg, pleit op 3 juni weer voor het openen van het debat over de politie-hoofddoek.
22 april 2017 Bijna de helft van de 22 Marokkaanse moskeeën in Amsterdam blijkt inmiddels al onder leiding te staan van salafisten, die de fundamentalistische Saoedische versie van de islam voorstaan. De inlichtingendienst AIVD waarschuwde al voor salafisten die bestaande moskeeën over willen nemen.
21 april 2017 Ophef in de Rotterdamse gemeentepolitiek, omdat migrantenkerken geen erediensten meer mogen houden in buurthuizen, hoewel die wel gebruikt worden voor koranles.
12 april 2017 Het Algemeen Dagblad meldt dat protestantse en katholieke basisscholen in Den Haag de viering van Pasen aanpassen om de ouders van islamitische kinderen te behagen. ‘Voor ons is belangrijker dat iedereen zich hier welkom voelt dan vasthouden aan conservatieve tradities,’ aldus schooldirecteur John Verhoeff. Bij een paaswandeling wordt het bovenste deel van het kruis dat kinderen dragen afgebroken. Bij een andere school wordt tijdens het paasontbijt met nadruk verwezen naar de koran.
2 april 2017 Susan Rutten, hoogleraar islamitisch familierecht aan de Maastrichtse universiteit, stelt in NRC Handelsblad dat de overheid meer oog moet hebben voor wat zij ‘goede delen van het shariarecht’ noemt. ‘De bruidsschat zou in het wetboek mogen’. De krant komt enkele dagen later met een hoofdcommentaar: ‘Negeren van islamitisch familierecht is steeds minder een optie’.
15 maart 2017 Tweede Kamerverkiezingen. De gemeente Amsterdam blijkt een stemlokaal onder te hebben gebracht in een moskee van de Turkse staatsorganisatie Diyanet. Er hingen Turkse vlaggen en posters aan de wand, de Turkse radio klonk op de achtergrond en er werden folders van Diyanet verspreid. De voorzitter van het stembureau weigert aanvankelijk daar iets aan te doen