Premium Lock Zihni Özdil: Waarom de Twitter-zet van Elon Musk briljant is

28 juli 2023Leestijd: 4 minuten
Elon Musk heeft het social media platform Twitter een nieuwe naam en identiteit gegeven. Foto: Rob Engelaar/HH/ANP

Als sociaal medium is Twitter morsdood, schrijft Zihni Özdil. Elon Musk heeft het platform gekocht om te krijgen wat Jeff Bezos en Mark Zuckerberg al hebben: cloudkapitaal.

In mijn commentaar op Caroline van der Plas schreef ik dat minstens 90 procent van de Nederlandse twitteraars uit sociopaten bestaat.

Dat ligt simpelweg aan hoe het algoritme van Twitter werkt.

Communiceren via Twitter is gebaseerd op korte teksten van maximaal 280 tekens (inclusief spaties). Kort door de bocht: op Twitter kun je eigenlijk alleen maar schreeuwen. Het algoritme leert dus dat toenemende ophef, ruzie en haat de aandacht van de gebruiker het langst vasthouden.

Terwijl de algoritmes van Instagram en TikTok gebruikers verleiden tot steeds leukere foto’s en filmpjes, moet je als twitteraar steeds sociopatischer communiceren.

Met andere woorden, als u in 2023 nog steeds elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op Twitter tegen wildvreemde mensen aan het schreeuwen bent, moet u uzelf laten nakijken. En dat bedoel ik geenszins denigrerend.

Het was dan ook al ver voor de overname door Musk dat Twitter als sociaal medium morsdood was. Want adverteerders willen niks te maken hebben met platforms die te boek staan als bodemloze putten van vitriool.

Elon Musk werpt zich op als de beschermer van de vrijheid van meningsuiting

Waarom heeft Elon Musk dan 44 miljard dollar betaald voor Twitter? Hij claimt zelf, steeds met een knipoog, dat het hem om ‘free speech’ gaat. Een mooie afleiding van de echte missie van Musk. Een missie waarvoor hij sinds de overname keihard  aan het werken is. Naar mijn weten is de Griekse oud-minister en econoom Yanis Varoufakis de enige in het publieke debat die dit doorheeft.

Volgens Varoufakis is het kapitalisme in essentie voorbij. Met de opkomst van high speed internet zijn we in het ‘technofeodalisme’ beland. De these van Varoufakis is dat een handjevol ultrarijke bazen van techbedrijven via ‘cloudkapitaal’ ons leven gaat bepalen.

De techgiganten verkopen uw data aan adverteerders

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw