Facebook heeft flink z’n best gedaan om de negatieve aandacht van het bedrijf af te leiden. Het socialemediabedrijf bagatelliseerde de invloed van Russische inmenging en huurde een bedrijf in dat concurrenten in een kwaad daglicht moest stellen.
De invloed van het bedrijf, dat wereldwijd miljarden gebruikers heeft, is groot. De Russen gebruikten Facebook waarschijnlijk om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 te beïnvloeden met nepnieuws. Het Brits-Amerikaanse databedrijf Cambridge Analytica gebruikte gegevens van 50 miljoen profielen van Facebookgebruikers om politieke campagnes te beïnvloeden.
Lees ook: Bye bye Facebook? Exodus blijft vooralsnog uit
De roep om strengere regulering van deze socialemediabedrijven wordt steeds luider. Wat vindt u? Praat mee!
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de nieuwe digitale rubriek Reactie van de dag.