Het Nederlandse geschiedenisonderwijs moet meer aandacht besteden aan de landen waaruit migranten afkomstig zijn, vindt de vakvereniging voor geschiedenisleraren VNG Kleio. Zo zouden Nederlandse ontwikkelingen ‘in een breder perspectief staan’, waardoor kinderen met een migrantenachtergrond zich beter in het onderwijs zouden kunnen vinden.
‘Bijna een op de vijf leerlingen in het voortgezet onderwijs is van niet-westerse afkomst,’ aldus VGN-Kleio-voorzitter Ton van der Schans tegen dagblad De Telegraaf. Een van zijn voorstellen is om ook expliciet aandacht te besteden aan bijvoorbeeld Mustafa Kemal Atatürk (‘Vader der Turken’), die tijdens zijn presidentschap (1923-1938) van Turkije een seculiere republiek maakte.
‘Het is onmisbaar de ontstaansgeschiedenis van het eigen land te weten,’ zei Van der Schans. Aandacht voor de Turkse geschiedenis zou volgens hem Turks-Nederlandse kinderen helpen de huidige ‘brisante’ situatie in het land te begrijpen. ‘Scholieren moeten weten dat Willem van Oranje onze vader des vaderlands is, maar minstens zo belangrijk is dat ze leren dat Atatürk de stichter van Turkije is.’
‘Grote overkoepelende thema’s als machtsverdeling en ongelijkheid’
Lees ook het jaarlijkse onderzoek Beste Scholen: Kies een school, begin met de feiten
Op 15 maart, wanneer de VGN haar zestigjarig jubileum viert in het bijzijn van koning Willem-Alexander, zal de vereniging in de notitie Bij de tijd een nieuwe visie op geschiedenisonderwijs uit de doeken doen. Daarin staan ook voorstellen om meer aandacht te besteden aan de 21ste eeuw en de rol van Nederland als kolonisator. De NOS schrijft dat de vereniging de gebeurtenissen wil behandelen in het kader van ‘grote, overkoepelende thema’s als staatsinrichting, machtsverdeling en ongelijkheid’. ‘Hierbij neemt de achtergrond van leerlingen een nadrukkelijke plaats in,’ aldus Van der Schans.
Wat vindt u? Is het, vanwege de vele Nederlandse kinderen met een Turkse achtergrond en de rol van Turkije op het wereldtoneel, goed om meer aandacht te besteden aan de geschiedenis van dat land? Of is het onverstandig om de afkomst van leerlingen te laten meespelen in het geschiedenisonderwijs? Praat mee! Onze Stelling van de Dag luidt:
Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.
Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reactie van de dag.