Ongeveer 6 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een abonnement op Netflix. Ruim de helft kent de streamingdienst niet.
Dat blijkt uit onderzoek van NUtech, in samenwerking met Maurice de Hond.
42 procent van de Nederlanders geeft aan bekend te zijn met Netflix, dat in september in Nederland werd gelanceerd. Van de ondervraagden heeft 57 procent nog nooit van de dienst gehoord.
In totaal wordt het aanbod van Netflix door zo’n 6 procent van de Nederlanders gebruikt. Voor 7,99 euro krijgt een gebruiker onbeperkt toegang tot de films, series en documentaires op Netflix.
Settopbox populair
Maurice de Hond van Peil.nl ondervroeg in opdracht van NUtech ruim tweeduizend Nederlanders over video on demand-diensten. Een op de vijf Nederlanders gebruikt dit type diensten.
Het merendeel van de mensen die on demand-diensten gebruikt bekijkt het aanbod via de settopbox van providers als KPN, Ziggo of UPC.
Over de prijs van Netflix zijn de meningen in het onderzoek van De Hond verdeeld. Van de mensen die bekend zijn met de dienst vindt ongeveer een derde de prijs van 7,99 euro per maand te veel. Nog eens ruim een derde vindt het bedrag precies goed en 14 procent noemt de prijs zelfs goedkoop.
Eerste maand gratis
Het percentage van 6 procent lijkt misschien wat aan de hoge kant. Dat komt waarschijnlijk (dit blijkt niet uit het bericht op NU.nl) door het hoge aantal gebruikers dat wel gebruik maakt van de dienst, maar er niet voor betaalt.
De eerste maand betaal je niets voor Netflix, daarna pas 7,99 euro. Een abonnement op de dienst is maandelijks opzegbaar, maar de proefperiode wordt wel automatisch verlengd. Dat staat allemaal keurig in de gebruikersvoorwaarden, maar het zet dit onderzoek waarschijnlijk wel in perspectief.