Luchtvaartmaatschappijen stappen naar toezichthouder ACM in een poging de stevige verhoging van ‘havengelden’ op Schiphol tegen te gaan. Een terechte stap, schrijft Marijn Jongsma.
Dat de luchtvaartsector zwaar geleden heeft (en nog steeds lijdt) onder de coronacrisis is evident. De dramatische daling van het aantal vluchten raakte zowel luchthavens als vliegtuigmaatschappijen midscheeps.
Lees ook het verhaal van de week: Nieuwe Shells blijven weg uit Nederland
Lagere vraag, lagere tarieven?
Niet alleen de volumes stortten in. Lange tijd waren vliegtickets voor de vluchten die wel doorgingen, spotgoedkoop. Een kwestie van marktwerking: als de vraag daalt bij een vrijwel gelijkblijvende capaciteit, dalen de prijzen.
Voor Schiphol ligt dat kennelijk anders. Door de coronacrisis is de luchthaven naar eigen zeggen 1,2 miljard euro aan havengelden misgelopen. Een verlaten luchthaven brengt weinig op. Toch blijft het vreemd dat de rekening vervolgens deels wordt doorgeschoven naar de klanten onder het motto: we hadden nog wat tegoed. In drie jaar tijd worden de tarieven met 37 procent verhoogd.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen