Rusland dreigt een deel van zijn luchtruim te sluiten voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als KLM. Aanleiding is de gedwongen verhuizing van vrachtmaatschappijen, waaronder het Russische Air Bridge Cargo (ABC), van Schiphol naar andere luchthavens.
Reden voor de verhuizing is dat het maximumaantal vluchten van 500.000 vliegbewegingen per jaar op Schiphol is bereikt.
De Russische vrachtmaatschappij ABC wil juist uitbreiden op Schiphol, maar moet nu drie vrachtvluchten overbrengen van Schiphol naar het Belgische Luik. De Russen stellen Nederland nu een ultimatum, meldt De Telegraaf. Zaterdag moeten de problemen zijn opgelost, anders wordt het Siberische luchtruim gesloten.
Henk-Jan van Keulen van ABC Nederland zegt in de krant dat ‘er hoog overleg is tussen Den Haag en Moskou over de kwestie’. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil niet reageren, maar bevestigt dat er gesprekken gaande zijn.
Achter de schermen worden voorbereidingen getroffen
Ongeveer 15 procent van de internationale KLM-vluchten gaat over Russisch grondgebied. Achter de schermen zou de luchtvaartmaatschappij zich al voorbereiden op een eventuele sluiting van het Siberische luchtruim.
Zo zou KLM al aan de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers hebben gevraagd of de bezetting van intercontinentale vluchten op routes naar Azië mag worden uitgebreid van drie naar vier piloten. Bij sluiting van het Siberische luchtruim moet KLM drie tot vijf uur langer vliegen naar bestemmingen in Japan, China en Zuid-Korea. Daarom is meer personeel nodig. Omvliegen gaat KLM vermoedelijk 350 tot 500 euro per passagier extra kosten.
Derde luchthaven voor vracht
Niet alleen ABC moet een deel van de vluchten vanaf morgen naar andere luchthavens verplaatsen. Ook Singapore Airlines, Turkish Airlines, Air China, China Cargo Airlines en Cathay Pacific moeten verhuizen, meldt RTL Nieuws.
Schiphol is – na Parijs en Frankfurt – nu nog de derde Europese luchthaven voor vracht. Vorig jaar werden er 1,7 miljoen ton goederen afgehandeld. Het verplaatsen van vrachtvluchten is ongunstig omdat het ten koste gaat van de werkgelegenheid. Brancheorganisatie ACN verwacht dat het schappen van cargovluchten 1.500 tot 2.000 banen gaat kosten op Schiphol.