Het kabinet gaat door met de invoering van een nationale CO2-taks. Dat is contraproductief en koppig, schrijft Rob Ramaker. De belasting kan schadelijk zijn voor Nederland en hervormingen op EU-niveau maken de maatregel mogelijk zelfs overbodig.
De Nederlandse industrie gaat vanaf 2021 belasting betalen over elke ton van het broeikasgas CO2 die vermijdbaar wordt uitgestoten. Op Prinsjesdag werd bekend dat het tarief begint op 30 euro per ton om daarna gestaag te stijgen. Doel is de uitstoot van broeikasgassen snel te verminderen, opdat Nederland in 2030 minimaal 49 procent minder uitstoot dan in 1990.
Ondanks corona een heffing
Zelfs de coronacrisis heeft het kabinet niet laten afzien van het omstreden plan. Al zijn er wel wat scherpe randjes van afgevijld. Waarschijnlijk zullen bedrijven de eerste jaren niet of nauwelijks hoeven te betalen. Dit moet voorkomen dat het plan de al door de coronacrisis getroffen bedrijven dieper de malaise induwt.
De Europese Unie wil een grensbelasting op CO2. Wat houdt zo’n maatregel in, wat zijn de voor- en nadelen?
De CO2-heffing is controversieel omdat grote bedrijven in de Europese Unie (EU) al betalen voor hun uitstoot. Het emissiehandelssysteem ETS bepaalt dat ze voor elke ton uitgestoten CO2 rechten moeten bezitten. Nederland wordt het enige land dat zijn hele industrie dubbel belast. Dit creëert vooral in energie-intensieve sectoren het risico dat bedrijvigheid en banen de grens overgaan. Een enorm contraproductief resultaat: slecht voor Nederland, terwijl het ook nog eens niet leidt tot een lagere CO2-uitstoot.
Laden…
Word abonnee en lees direct verder
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
Verder lezen?
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Er ging iets fout
Uw sessie is verlopen
Wilt u opnieuw inloggen